Varanus acanthurus, ägg vad gör jag nu?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Dimorb:

Hej.

Har 5 varaner där 2 styck går sammen efter att ett terrarium har gått sönder.

I går hittade sonen ägg i vannskålen så i dag på morgonen startade vi att gräva runt. Fann 17 ägg men i lite olika storlekar. De var djupt ner så har säkert legat en stund. 

Tänker att ägg inne i terrariet inte ha en chans så tog dem ut - för vi har en inkubator. 

Men nu vet jag ingenting om vad jag skall göra vidare. 

Har jag dödsdömt dem genom att ta dem upp från substratet? 

Vad skall jag göra med dem nu när jag har dem ute? 

Har satt på inkubatorn - men vad skall den stå på?

Har lagt äggen i en liten boks fuktig vermeculit med hål i locket och satt den tillbaka in i terrariet i invänta på instruktioner. 

Tacksam för hjälp.


66
21
09an:
Jag ber om ursäkt för att jag inte svarar på din fråga men jag måste fråga detta. Satte du medvetet ihop en hona och en hane i ett terrarium? 

168
248
Akesson:
Har du fått upp temperaturen i kläckaren så lägg in dom där, lys dom och se ifall dom har liv i sig. Ibland kan det vara svårt att se blodådrorna. Men även om du inte ser någopt så låt dom ligga och ta bort dom ifall dom börjar surna.

6
0
Dimorb:

09an skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag inte svarar på din fråga men jag måste fråga detta. Satte du medvetet ihop en hona och en hane i ett terrarium? 


Nej.

Föregående ägare jobbar på sjön och han hade satt dem sammen "för att vara snäll".. före jag hämtade dem. 


6
0
Dimorb:
Akesson skrev:
Har du fått upp temperaturen i kläckaren så lägg in dom där, lys dom och se ifall dom har liv i sig. Ibland kan det vara svårt att se blodådrorna. Men även om du inte ser någopt så låt dom ligga och ta bort dom ifall dom börjar surna.


Jag fick besked om att belysa å lägga den mörka sidan uppåt - rätt/fel?

Vilken temp och fuktighet rekommenderar du?

245
235
Formula76:
Du ska lägga de så som de låg, de får inte vändas på.

168
248
Akesson:
Dimorb skrev:


Jag fick besked om att belysa å lägga den mörka sidan uppåt - rätt/fel?

Vilken temp och fuktighet rekommenderar du?


Du ska som sagt inte vända på äggen. När honan lägger äggen så fäster sig embryot vid ägget så som det ligger. Vänder du ägget så dör embryot.
Ska du lysa äggen så lys dom medan dom ligger i vermiculiten.
Det kan, som jag skrev vara väldigt svårt att se blodkärlen. Jag har ägg som snart är 2 månader gamla där jag fortfarande inte sett några blodkärl. Förra året var det 2 ägg som kläcktes och det syntes absolut ingenting när jag lös dom.
Så ser du inget låt dom ligga kvar i kläckaren och plocka bort dom om dom börjar surna.

Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Har du vänt äggen kan du kasta dom direkt, då är dom antagligen döda. Mycket viktigt med ägg från reptiler att låta dom ligga exakt som dom las i terrariet, kan vara känsligt att snurra dom eller på andra sätt vända ägget. 

Jag brukar köra 29-31 grader i äggkläckaren. Det är också viktigt med hög luftfuktighet, men äggen får inte bli blöta. Kan vara lite knepigt att få till exakt rätt miljö i inkubatorn. Därför kan det vara bra att ställa in den innan man får ägg : ) 

6
0
Dimorb:

Jonas_ skrev:
Har du vänt äggen kan du kasta dom direkt, då är dom antagligen döda. Mycket viktigt med ägg från reptiler att låta dom ligga exakt som dom las i terrariet, kan vara känsligt att snurra dom eller på andra sätt vända ägget. 

Jag brukar köra 29-31 grader i äggkläckaren. Det är också viktigt med hög luftfuktighet, men äggen får inte bli blöta. Kan vara lite knepigt att få till exakt rätt miljö i inkubatorn. Därför kan det vara bra att ställa in den innan man får ägg : ) 


Tack för svar. 

Äggen är ju grävt ut så har ingen aning om de ligger på rätt håll eller ej. De låg 40 cm ner och blev grävt fram med händerna en efter en. Blev lagt i boxar allt eftersom de kom fram. 

Fick besked av en som avlat på dem tidigare om att lysa dem och lägga den mörka sidan upp. Får väl låta dem ligga som de gör nu och så ser jag efter hand vad som sker. 

Inkubatorn jag har skall gå helt upp till 60 grader men den kommer inte över 30 grader även om jag sätter den på 60. Vet inte om det är något fel på den för den blir också väldigt fuktig invändigt. 

Startade med att ha lock på boxarna med ägg och hygrometer i respektive boks - alla hamnade på 90% + 

Såg då kondens invändigt i boksarna så tog bort locken på alla 3 boxarna.

Inkubatorn står fortsatt inställd på 60 grader men kommer inte över 30 grader - varken på egen intern display eller någon av de 4 hygrometerna som är invändigt.

Som det ser ut nu var det ju bättre miljö invändigt i terrarierna än vad det är i inkubatorn. I terrarierna är det 30+ grader och 65-75%. 

Vad göra med inkubatorn?

Det är en exo-terra model PT-2445

 

 


6
0
Dimorb:

Akesson skrev:


Du ska som sagt inte vända på äggen. När honan lägger äggen så fäster sig embryot vid ägget så som det ligger. Vänder du ägget så dör embryot.
Ska du lysa äggen så lys dom medan dom ligger i vermiculiten.
Det kan, som jag skrev vara väldigt svårt att se blodkärlen. Jag har ägg som snart är 2 månader gamla där jag fortfarande inte sett några blodkärl. Förra året var det 2 ägg som kläcktes och det syntes absolut ingenting när jag lös dom.
Så ser du inget låt dom ligga kvar i kläckaren och plocka bort dom om dom börjar surna.


Om man lyser på dem och ser blodkärl kan/är det då en indikation på att de ligger på rätt håll? 

Jag kan se blodkärl på någon av dem men inte på alla.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild