Hur listar jag ut om jag får samla skelettet av en viss art?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Puff:
Fridlysning och sjukdomsvarningar är självklara tecken på att det med störst sannolikhet inte är okej, men finns det några andra klassifikationer eller listor man bör ha koll på? Jag har som exempel en Bufo Bufo jag smälter just nu som inte är fridlyst då det är en padda och inte groda, men jag hittar inte någon sida där det ordagrant står att man får lov att samla in kroppen/skelettet. Några tips på hur jag listar ut detta för övriga arter som fåglar, insekter, fiskar, däggdjur etc?

Tacksam för alla svar och ursäkta om det är en synnerligen dum fråga men mitt googlande var inte så lyckat och ni brukar vara hur trevliga som helst här!

5249
4010
Tropfrog:
Var har du fått informationen att paddor inte är fridlysta? Alla svenska reptiler och amfibier är fridlysta. Eftersom bufo bufo är en amfibie så är den fridlyst.

Mvh
Magnus 

2
0
Puff:
Tropfrog skrev:
Var har du fått informationen att paddor inte är fridlysta? Alla svenska reptiler och amfibier är fridlysta. Eftersom bufo bufo är en amfibie så är den fridlyst.

Mvh
Magnus 


Ajdå! Jag har nog läst slarvigt att det bara gällde "grodor" men då stod det nog "groddjur". Tack för att du upplyste mig!

Vh Saga

5249
4010
Tropfrog:
Jag tänker så här.....

Gå in på ett forum om hundar och diskutera att samla på skelett från olika raser och du får säkert alla medlemmar mot dig.

Gå in på ett forum om katter och samma sak händer. Kaniner likaså. Fåglar, samma sak.

Vi försöker att få folk att förstå att våra husdjur, amfibier och reptiler är lika mycket värda som alla andra husdjur. Men vi agerar knappast så. Skickar dem som vandringspokaler när vi tröttnat på dem. Undviker att vända oss till veterinär när de är sjuka för att det är för dyrt eller att veterinären är för långt bort och samlar lik som troféer.

Om vi menar på att de husdjur vi håller på med är lika mycket värda som alla andra husdjur så är det nog dags att rannsaka oss själva. Som vi behandlar våra djur stoppar in dem i en kategori strax över insekter och under I princip alla andra djur. Möjligen på samma nivå som fiskar.

Mvh
Magnus 

2
4
Kaprosuchus:

Puff skrev:
Fridlysning och sjukdomsvarningar är självklara tecken på att det med störst sannolikhet inte är okej, men finns det några andra klassifikationer eller listor man bör ha koll på? Jag har som exempel en Bufo Bufo jag smälter just nu som inte är fridlyst då det är en padda och inte groda, men jag hittar inte någon sida där det ordagrant står att man får lov att samla in kroppen/skelettet. Några tips på hur jag listar ut detta för övriga arter som fåglar, insekter, fiskar, däggdjur etc?

Tacksam för alla svar och ursäkta om det är en synnerligen dum fråga men mitt googlande var inte så lyckat och ni brukar vara hur trevliga som helst här!

"Alla djurarter som är fridlysta enligt 4 a § artskyddsförordningen omfattas därmed av skydd för både levande exemplar och sådana exemplar som påträffas döda i naturen. (...) Skälet till att fridlysningen även bör omfatta exemplar som påträffas döda i naturen är att det vid tillsyn inte är möjligt att avgöra om ett dött exemplar har samlats in i levande eller dött skick. Om förbudet mot insamling inte skulle omfatta döda exemplar skulle det innebära att skyddet för levande exemplar blev markant försvagat. En tolkning där fridlysningen endast omfattar levande exemplar skulle innebära att varje dött exemplar blir lagligt, eftersom det i efterhand inte är möjligt att avgöra om det är illegalt insamlat i levande skick eller upphittat dött i naturen. Utifrån en ändamålstolkning av de nationella fridlysningsreglerna anser Naturvårdsverket därmed att både levande och döda exemplar omfattas av fridlysningsreglerna i 6 § artskyddsförordningen. Naturvårdsverket anser sammantaget att det är tydligt och enkelt att förstå att alla exemplar av fridlysta djurarter (utom fåglar och däggdjur) omfattas av förbud mot insamling, även ägg, rom, larver, bon samt levande eller döda vuxna individer"

Källa: www.naturvardsverket.se/4ace2d/contentassets/f6ffc76b0c7d4306891d203cdbaef86b/vagledning-fridlysningens-omfattning-av-doda-exemplar-beslut.pdf

Här hittar du alla fridlysta arter: www.naturvardsverket.se/amnesomraden/arter-och-artskydd/fridlysta-arter/

Du får inte heller ta reda på statens vilt. Det gäller ett antal fåglar och däggdjur som ska rapporteras till polisen, och sen skickas till Naturhistoriska eller SVA. Här finns mer information: www.nrm.se/natur--och-miljoovervakning/statens-vilt

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild