Mata med levande

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
17
Mayhem:
Hej 
Har en liten fundering, är det helt olagligt nu för tiden att ge levande till orm ? Även om det handlar om att rädda ett djur.
Har en liten bäbis som verkligen inte vill komma igång vad jag än gör.. provat allt. 
Nu återstår det bara att försöka trigga igång den med levande hopper mice eller något

Vart kan man få tag i detta i så fall i södra Sverige?

Försöker rädda liv. Är själv emot att mata med levande, men detta är undantagsfall.

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

Mayhem skrev:
Hej 
Har en liten fundering, är det helt olagligt nu för tiden att ge levande till orm ? Även om det handlar om att rädda ett djur.
Har en liten bäbis som verkligen inte vill komma igång vad jag än gör.. provat allt. 
Nu återstår det bara att försöka trigga igång den med levande hopper mice eller något

Vart kan man få tag i detta i så fall i södra Sverige?

Försöker rädda liv. Är själv emot att mata med levande, men detta är undantagsfall.


Jag vill minnas att ordvalen i SJV skrivelse är "inte tillåtet". Skillnaderna mellan "Olagligt" vs. "Inte tillåtet" finns det säkert någon som kan förklara bättre än jag.

Vilken art gäller det? Redogör gärna för vilka metoder och byten du har provat. 

Mvh
Niklas


14
17
Mayhem:
NellyNiklas skrev:


 

Jag vill minnas att ordvalen i SJV skrivelse är "inte tillåtet". Skillnaderna mellan "Olagligt" vs. "Inte tillåtet" finns det säkert någon som kan förklara bättre än jag.

Vilken art gäller det? Redogör gärna för vilka metoder och byten du har provat. 

Mvh
Niklas



Har provat uppringd hopper
Fuzzy
Jackan skallen så hjörnsubstans kommit
Smetat in i kyckling
Gnidit vaktel mot den bytet alltså
Lämnat över natten
Ge bytet tort
Och blött
Lekt med bytet framför den 
Provat mata på natten lik väl dagen.

Art kungsboa

Medlem i GHF
642
412
Jimmy:
Hur långe har du väntat mellan matningsförsöken, samt hur länge har den gått utan mat?

Tvångsmatning är ett alternativ och bör nte vara nåt större problem att göra med en juvenil boa.

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

Mayhem skrev:


Har provat uppringd hopper
Fuzzy
Jackan skallen så hjörnsubstans kommit
Smetat in i kyckling
Gnidit vaktel mot den bytet alltså
Lämnat över natten
Ge bytet tort
Och blött
Lekt med bytet framför den 
Provat mata på natten lik väl dagen.

Art kungsboa


Hmm... Den har inte tagit någon måltid alls än? Stämmer det? Som Jimmy frågade: När åt den senast (om den ätit)?

Jag funderar lite kring temperaturer i terrariet. Kolla över dessa först och främst. Hur håller du den/dem? 

Förslag framåt:

* Prova vaktel.
* Prova grodlår.
* Prova att chock-koka en mus/pinkie. Doppa i kokande vatten några sekunder. 


Medlem i SHF
74
92
Fafnerian:
Mayhem skrev:
Hej 
Har en liten fundering, är det helt olagligt nu för tiden att ge levande till orm ? Även om det handlar om att rädda ett djur.
Har en liten bäbis som verkligen inte vill komma igång vad jag än gör.. provat allt. 
Nu återstår det bara att försöka trigga igång den med levande hopper mice eller något

Vart kan man få tag i detta i så fall i södra Sverige?

Försöker rädda liv. Är själv emot att mata med levande, men detta är undantagsfall.

Musen som lever är väl också ett liv?

4
2
Anton86:
Fafnerian skrev:

Musen som lever är väl också ett liv?



Inte så länge efter den träffar Boan

14
17
Mayhem:
NellyNiklas skrev:


 

Hmm... Den har inte tagit någon måltid alls än? Stämmer det? Som Jimmy frågade: När åt den senast (om den ätit)?

Jag funderar lite kring temperaturer i terrariet. Kolla över dessa först och främst. Hur håller du den/dem? 

Förslag framåt:

* Prova vaktel.
* Prova grodlår.
* Prova att chock-koka en mus/pinkie. Doppa i kokande vatten några sekunder. 


Allt stämmer värme,fukt och övrigt
Nej den har inte ätit sedan den föddes övriga syskon börjar komma igång, men denna visar inget intresse alls.
Den är alert, har bra muskelstyrka och spelar med tungan. Men är helt ointresserad av mat.
Jag ska prova med groddar.
Men vart får man tag i detta ?

15
12
Aelic:
Helt okunnig om ormar men är inte tvångsmatning ett alternativ?
Har för mig NERD på yt pratat en del om det innan

14
17
Mayhem:
Aelic skrev:
Helt okunnig om ormar men är inte tvångsmatning ett alternativ?
Har för mig NERD på yt pratat en del om det innan

Tvångsmatning är något man tillämpar när allt annat misslyckats.
När djuret inte ens tar levande.
Tvångsmatning är otroligt stressande för ormen, därför undviker man detta in i det sista 
I mitt fall är vi inte riktigt där än
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild