2 boaormar till salu, men vi saknar papper.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Mbarnes:
Hej

Vi har 2 st boaormar hos oss som min dotter köpte med sin pappa för ca 2 år sedan.  Det blev snabbt bestämt att ormarna skulle bo hemma hos oss.  Inte hos pappan eftersom dottern bor hos oss.

Men nu behöver vi få sålt ormarna illa kvickt. Eftersom dottern har börjat jobba och känner att hon inte har tid eller intresse för dem, och många vänner vågar inte besöka oss pga ormskräck.

Så för ormarnas skull, behöver dom flytta.

Har lagt ut annons här inne.

Men när jag frågat pappan efter papper på ormarna som medföljer vid köpet verkar det inte finnas några!!

Hur får vi sålt dom då??!

Känns ju jättepinsamt

Medlem i SHF
4043
5088
Jonas_:
Alla säljare lämnar inte med papper på sina djur vid försäljning. Antar att det är ett såkallat uppfödarbevis du menar med papper? 

Det går bra att sälja djur utan papper, även om jag aldrig skulle göra det personligen : ) 

Skriv i annonsen att djuren säljs utan papper och sänk priset (tyvärr). 

Vet ni vem som är säljare/uppfödare av ormarna kan ni alltid kontakta den personen och höra om det är möjligt att ordna uppfödarbevis såhär två år efter... det skulle kunna gå om det är en vettig person. 

Lycka till.

Medlem i GHF
173
348
Fredriko:
Jonas_ skrev:
Alla säljare lämnar inte med papper på sina djur vid försäljning. Antar att det är ett såkallat uppfödarbevis du menar med papper? 

Det går bra att sälja djur utan papper, även om jag aldrig skulle göra det personligen : ) 

Skriv i annonsen att djuren säljs utan papper och sänk priset (tyvärr). 

Vet ni vem som är säljare/uppfödare av ormarna kan ni alltid kontakta den personen och höra om det är möjligt att ordna uppfödarbevis såhär två år efter... det skulle kunna gå om det är en vettig person. 

Lycka till.



Jag ska inte lägga mig i hur folk gör, men att annnonsera en B-listad art utan papper skulle jag aldrig våga mig på. Även om det är en såpass vanlig art som Boa constrictor (som jag antar att det är?).

Myndigheter vill att man ska kunna styrka laglig bakgrund på B-listade djur, och utan papper kan det bli svårt (kanske inte omöjligt dock?). Myndigheter har också koll på sidor som denna. Mitt råd är att inte annonsera ut B-listade djur och uttryckligen skriva att papper inte finns. För mycket risk enligt mig. 

Det man skulle kunna göra är att skänka bort dem. Det är bara komersiella aktiviteter (sälja, köpa, visa mot betalning etc.) som är förbjudna om man inte kan styrka laglig bakgrund. Jag vet att somliga inte håller med mig i denna tolkning, och kanske har jag fel? Men jag ser inget hinder att skänka bort papperslösa B-listade djur. 

MVH

5322
4082
Tropfrog:
Det har förekommit en tråd här på TD där TS redde ut just det med jordbruksverket. Man får lov att skänka B listade djur om man skriver ett gåvobrev och detta följer med djuret.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4043
5088
Jonas_:
Fredriko skrev:



Jag ska inte lägga mig i hur folk gör, men att annnonsera en B-listad art utan papper skulle jag aldrig våga mig på. Även om det är en såpass vanlig art som Boa constrictor (som jag antar att det är?).

Myndigheter vill att man ska kunna styrka laglig bakgrund på B-listade djur, och utan papper kan det bli svårt (kanske inte omöjligt dock?). Myndigheter har också koll på sidor som denna. Mitt råd är att inte annonsera ut B-listade djur och uttryckligen skriva att papper inte finns. För mycket risk enligt mig. 

Det man skulle kunna göra är att skänka bort dem. Det är bara komersiella aktiviteter (sälja, köpa, visa mot betalning etc.) som är förbjudna om man inte kan styrka laglig bakgrund. Jag vet att somliga inte håller med mig i denna tolkning, och kanske har jag fel? Men jag ser inget hinder att skänka bort papperslösa B-listade djur. 

MVH


Du har säkert helt rätt. Jag varken vågar eller i övrigt vill säga emot det du skriver. Det låter vettigt i mina öron. 

Jag vet bara att massvis med reptiler (ormar och ödlor) säljs dagligen utan varken uppfödarbevis eller kvitto på köpet. Det tycker jag är fel.

Jag personligen skulle aldrig sälja ett djur utan dokumentation på djuret. Jag skulle heller inte skänka bort djur, om jag inte visste mycket om personen som ska överta djuret. Kanske att jag personligen hade avlivat ett sånt djur, men det är en spontan reflektion. Har aldrig ställts i den situationen själv. 

För att vara tydlig med min åsikt. Jag anser att man alltid ska ha dokumentation på djur man säljer och innehar. 
Sen tror jag iofs att det är relativt riskfritt att sälja en boaorm utan uppfödarbevis, det sker ju bevisligen på daglig basis inom hobbyn. Många butiker säljer dessutom ormar utan bakgrundsinformation, något jag tycker är både fel och märkligt från både säljare och köpare. Men en helt annan diskussion. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild