Fredriko skrev:
Jag ska inte lägga mig i hur folk gör, men att annnonsera en B-listad art utan papper skulle jag aldrig våga mig på. Även om det är en såpass vanlig art som Boa constrictor (som jag antar att det är?).
Myndigheter vill att man ska kunna styrka laglig bakgrund på B-listade djur, och utan papper kan det bli svårt (kanske inte omöjligt dock?). Myndigheter har också koll på sidor som denna. Mitt råd är att inte annonsera ut B-listade djur och uttryckligen skriva att papper inte finns. För mycket risk enligt mig.
Det man skulle kunna göra är att skänka bort dem. Det är bara komersiella aktiviteter (sälja, köpa, visa mot betalning etc.) som är förbjudna om man inte kan styrka laglig bakgrund. Jag vet att somliga inte håller med mig i denna tolkning, och kanske har jag fel? Men jag ser inget hinder att skänka bort papperslösa B-listade djur.
MVH
Du har säkert helt rätt. Jag varken vågar eller i övrigt vill säga emot det du skriver. Det låter vettigt i mina öron.
Jag vet bara att massvis med reptiler (ormar och ödlor) säljs dagligen utan varken uppfödarbevis eller kvitto på köpet. Det tycker jag är fel.
Jag personligen skulle aldrig sälja ett djur utan dokumentation på djuret. Jag skulle heller inte skänka bort djur, om jag inte visste mycket om personen som ska överta djuret. Kanske att jag personligen hade avlivat ett sånt djur, men det är en spontan reflektion. Har aldrig ställts i den situationen själv.
För att vara tydlig med min åsikt. Jag anser att man alltid ska ha dokumentation på djur man säljer och innehar.
Sen tror jag iofs att det är relativt riskfritt att sälja en boaorm utan uppfödarbevis, det sker ju bevisligen på daglig basis inom hobbyn. Många butiker säljer dessutom ormar utan bakgrundsinformation, något jag tycker är både fel och märkligt från både säljare och köpare. Men en helt annan diskussion.