Hemmabyggt droppfilter till damm (ritning i tråd)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

53
21
Zarg:

Hej!

 

Var svårt att hitta vilken kategori i forumet jag skulle lägga denna tråd i, men känns "Allmän", så testar här. Jag har en 250liters trädgårdsdamm som enbart har växter i sig samt en liten fontänpump, men jag behöver bättre rening då vattnet blir algigt så fort.

Då jag inte vill köpa ett nergrävbart kombi-filter för 4000kr för 250 liter vatten utan djur så tänkte jag bygga ett eget droppfilter som använder sig av självfall tillbaka till dammen.

Detta är genom att ha en pump som levererar ca 1000l/h i själva dammen (blir stora förluster p.ga H-max / pumphöjden). Detta kommer leda in i mitt förråd ca 3 meter från dammen där det faller över filterskum på 1 meters höjd, sedan genom en korg med biopellets/filter för att sedan returneras till poolen. Filtrets volym kommer vara på 25 liter då jag kommer använda en gammal hemmabryggningshink Vad tror ni om denna lösning? Vill bara ha klart vatten i min damm utan att behöva tömma alla 250 liter varannan vecka under sommaren och skura rent hela dammen.... blir rätt omständigt.

 

Worst case scenario så kan jag ha en till dränkbar pump i retur-facket i filtret för att pusha på returflödet.


245
235
Formula76:
Ett passande filter inkl pump kostar långt under 4000:-

53
21
Zarg:
Jag kan bara hitta saker som dessa när jag söker....www.dammbutiken.se/filterpaket-bioclear-15000-och-h12000

5249
4010
Tropfrog:
Jag förstår inte hur ett sånt filter skulle kunna lösa algproblem i en fisklös damm. Vad är det du tänker att filtret skall göra?

Jag har en trädgårdsdamm ungefär hälften så stor. Däri går visserligen 5 extremt små fiskar. Behövs inget filter till den.

Min lösning på ditt problem är fler växter samt att justera upp nitrathalten med kaliumnitrat så att det alltid ligger 10ggr så högt som fosfat. Funkar varje gång efter ett par veckors inkörning.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Jag har också en mindre trädgårdsdamm (dock med några guldfiskar i), ca700-800 liter. 

Jag förstår inte heller hur filtret ska begränsa tillväxten av alger i din damm? 

Nu har jag ingen aning om vilka växter du har och framförallt hur mycket växter du har... Men mitt bästa tips för klarare vatten och allmänt bättre vattenkvalitet är fler växter! Det är absolut bästa sättet att konkurrera ut alger över tid. Både sumpväxter i kanterna men även växter i vattnet. Näckros är ju en klassiker och ett måste för personlig del i en damm utomhus, om plats finns : ) 

Att skura rent och byta allt vatten löser ditt problem i kanske 3 dagar... Sen ser det likadant ut igen.. du måste lösa grundproblemet. Enklast är som sagt att konkurrera ut algerna med växter. 

Det är såklart helt omöjligt att ha en damm utomhus i solljus och inte ha alger i dammen. Gäller att hitta en bra balans med vattnet. Det tar oftast en tid, då är bäst att processen har sin egen gång, men det där vet du säkert redan : ) 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild