För stora terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

66
21
09an:

Jag har en relativt simpel fråga: kan ett terrarium bli gör stort? Jag är medveten om att det odtast bara blir ett oroblem med "gör stora" terrarium om man har mycket outnyttjade ytor och tomrum. Men även om man fyller upp alla ytor så mycket dom det går, kan det bli för stort? 


Jag är i processen att dkaffa ett nytt terrarium till min gargoyle gecko och har hittat ett terrarium på blocket som tidigare har varit hrm åt en vattenagam. Tarrariet är ca 70 brett 100 djupt och 100 högt. Geckon är aktiv. Han är förmodligen så stor som han kommer bli och han förflyttar sig mycket och stannar aldrig på ett ställe under natten! Han verkar även vara ganska lugn med det mesta och kan ganska ofta hittad helt ute under lampan eller helt synlig på någon pinne. Men jag vill såklart intr köpa ett nytt terrarium bara för att det dka visa dig vara FÖR stort:) 


690
361
Johnexotics:
Blir perfekt för din ödla :) oftas få dom för små terrariern Fyll det med grenar å växter :)

5249
4010
Tropfrog:
Gargoyle kommer väl ifrån nya kaledonien? Det är ju en rätt så begränsad yta jämfört med var många andra arter lever. Men åtminstone torde det vara bevisat att ett terrarium stort som nya kalledonien inte skulle vara för stort. Där trivs de ju bevisligen :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Ett terrarium kan aldrig bli för stort. Majoriteten i hobbyn ligger säkert i underkant av utrymmet djuret kan nyttja även om man ligger långt över rekommenderade utrymmen. Inklusive mig själv. 

Större (och bättre igenomtänkt inredning) är alltid bättre, alltid. Mer av både utrymme och inredning borde fler lägga resurser på istället för fler antal djur. Även om många är riktigt duktiga i Sverige!

Jag har aldrig haft just den geckon du nämner men många andra liknande arter. Och alla dom har varit aktiva ödlor som absolut utnyttjar allt utrymme man ger dom. 

Ett tips till trädlevande arter är att ställa terrariet lite högre, det ger ofta djuret en extra känsla av trygghet. Att lite titta ner på dig eller vad jag ska säga. Ställer man ett 100cm högt terrarium på marken är det ändå typ midjehöjd : ) något man kan tänka på iaf. Djur/reptiler som lever i träd och klättrar blir ofta lugnare när man håller dom högt exempelvis. (Utanför terrariet alltså). Gäller många men inte alla såklart. (Jag pratar ödlor/ormar framförallt)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild