Murgecko (Tarentola mauritanica)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

265
39
huckerby:

Jag köpte den enda murgeckon i butik för några månader sedan. Spontanköp, tyckte den såg häftig ut vilket den är.
hade en tanke nu att sälja den vidare då det är lite ont om plats.
Dock funderade jag idag på att behålla den. Har aldrig haft en så glupsk ödla tidigare. Verkar kunna äta hur mkt som helst & vad som helst som rör sig. Tar stora byten med.

tyvärr när jag köpte fanns bara en. Jag vet att de är rätt aggro mot varandra framförallt om det inte är 1.1
Men det vore kul att testa sätta ihop två. Är svårt att se kön på dessa så jag får såklart vara uppmärksam & plocka ut om det blir kaos.

Men min undran är hur det funkar, om jag lyckas matcha 1.1, om de är från olika länder?
har förstått att dessa finns typ i hela Sydeuropa, Afrika & även andra kontinenter. Om de har olika ursprung tror ni som har stor kunskap om dessa det kan bli en perfect match?

De är ju inte supervanliga i affärer men brukar ju finnas ibland & ngn kan säkert ta hem.
eller finns fler hållare/uppfödare av dem? Inte sett ngt under annonser här vad jag minns iaf.

Kanske jag behåller isf. De ser ut som små krokodiler med sina taggar & robusta kropp & stora käkar. Och häftiga att se dem slänga sig över byten oavsett tid på dygnet. 

edit sorry hamnade under fel kategori


28
19
CrossroadReptiles:
Hej! Har ingen erfarenhet av Tarentola mauritanica men däremot av Tarentola annularis. De var lätta både att hålla och att föröka. Vi hade på jobbet en grupp på en hane och fyra honor. De fungerade bra ihop som jag minns det. Djuren vi hade kom från flera olika försäljare. T. annularis har också ett stort utbredningsområde precis som T. mauritanica, vet ju dock inte med säkerhet om de djur vi hade var av samma lokalitet eller inte.

265
39
huckerby:

CrossroadReptiles skrev:
Hej! Har ingen erfarenhet av Tarentola mauritanica men däremot av Tarentola annularis. De var lätta både att hålla och att föröka. Vi hade på jobbet en grupp på en hane och fyra honor. De fungerade bra ihop som jag minns det. Djuren vi hade kom från flera olika försäljare. T. annularis har också ett stort utbredningsområde precis som T. mauritanica, vet ju dock inte med säkerhet om de djur vi hade var av samma lokalitet eller inte.


Det borde inte vara problem för mig heller antar jag när det är samma art man sätter ihop.
aldrig tänkt så förr men funderade lite nu då utbredningsområdet är så himla stort.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild