Vad är ett rimligt pris för en kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
theodor:

Jag har lite tankar om att möjligen sälja min 5-åriga kungspyton, men jag vet inte vad som skulle vara ett rimligt pris för den. Det är en hona som är morfen Pinstripe Het Clown och jag jag tror att jag betalade 2000 för henne när hon var ung.

Är 4000-5000 ett rimligt pris?


5249
4010
Tropfrog:
Rimligt pris kan bara du och eventuell köpare komma överens om.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Om någon vill betala 4000-5000kr är det absolut rimligt. Risken är dock att du kommer bli besviken över köpkraften på ormar värda flera tusen kronor i Sverige. Marknaden är extremt liten och kungspytons finns i överflöd i hobbyn. 

Du skulle lika gärna kunna få 500kr för den. Allt beror på om det finns en köpare villig att betala det du begär : ) 

Sen är det även annat som spelar in i prissättning på vuxna ormar. Finns det bra dokumentation på djuret ökar det värdet (för mig personligen åtminstone). 

Tyvärr brukar inte ormar öka i värde ju äldre dom blir, nästan tvärtom skulle jag säga. Så jag skulle antagligen försökt få igen mina 2000kr som den kostade som liten och inte värdera den det dubbla, men det är åter igen min personliga åsikt och andra resonerar såklart annorlunda. 

Ett stort problem när man säljer ormar är också att ordna transport åt eventuella köpare eller vice versa. Bor köparen väldigt långt bort kanske man får göra avslag på priset för att kunna genomföra affären. För jag lovar dig att det vimlar direkt inte av människor som lägger 4000-5000kr på en kp, oavsett utseende och genetik. I Sverige alltså. 

Jag brukar alltid säga att ett djur är endast värt den summan som en köpare är beredd att betala, oavsett vad du själv värderar djuret till. Det ekonomiska värdet på djuret. Sen har djuret såklart ett stort värde i sig på alla möjliga sätt. Men jag pratar om det faktiska ekonomiska värdet.

Man hör ju ibland saker såsom: "Det här djuret är värt si och så mycket". Det är endast i teorin : ) i praktiken är det värt exakt det en annan människa väljer att betala. 

Hoppas du förstår hur jag resonerar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild