Städning och rengöring

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
gizmo2021:
Hej hörni!

jag skulle vilja ha en massa bra tips när det kommer till att städa akvarium för vattensköldpaddor. Hur gör ni när ni tömmer vattnet, hur gör ni när ni fyller upp? Tar ni ut inredningen och städar eller låter den va? Hur städar ni gruset? Hur ofta gör ni allt det här?

Alla tips jag kan få tar jag gärna emot! 

245
235
Formula76:
Jag använder en bit trädgårdsslang som hävert för att tömma ut och kopplar trädgårdslangen på kranen för att fylla på, eller med spann.

Inredning gör man rent om det behövs, men det är ytterst sällan.

2
0
gizmo2021:

Okej, hur vet du när det behövs?

Evidensia påstår att man behöver desinfektera all inredning och grus så jag blir väldigt förvirrad. 

hur ofta byter du vatten?


5249
4010
Tropfrog:
Allt beror på hur stora och många paddor du har, hur mycket vatten, hur mycket du matar och hur stora filter du har. Det går inte ge några generella råd kring vattenbyten. Vill man veta exakt vad som är lagom för sitt eget akvarium kan man skaffa vattentäkter.

Det du behöver är:

Nitrit test för att avgöra om ditt filter är tillräckligt stort och presterar tillräckligt bra.

Kh för att ha koll på och kunna förebygga pH krash.

Nitrat eller fosfat för att identifiera när det är dags att byta vatten.

Eller så gör du bara stora delvattenbyten en gång i veckan så är du safe. Testerna är för den lata som inte vill byta vatten i onödan.

Desinficera inredningen ser jag inget behov av i ett välfungerande akvarium med friska djur i.

Mvh
Magnus 

245
235
Formula76:
gizmo2021 skrev:
Okej, hur vet du när det behövs?

Evidensia påstår att man behöver desinfektera all inredning och grus så jag blir väldigt förvirrad. 

hur ofta byter du vatten?



Nej, du behöver inte desinfektera. Vilda sköldpaddor lever inte direkt i en steril värld ;-)

Hur ofta man behöver byta vatten beror på så många saker.
Matar du i vattnet, hur stort akvarie, hur bra reningsfilter, hur stor sköldpadda osv
Du ser när det är tid, vattnet ser sunkigt ut.

För mig så brukar det bli var tredje vecka, då byter jag 30-50%.
Men mellan gångerna brukar jag behöva fylla på lite eftersom det avdunstar rätt mycket.
Du får snabbt en egen kännsla för det, så det behöver du inte vara orolig för.

5249
4010
Tropfrog:
Om vattnet ser sunkigt ut så är filtret underdimensionerat. Det skall aldrig se sunkigt ut oavsett om det är dags att byta vatten eller inte. Vattenbyten görs för att näringshalterna ökat i vattnet. De är i jonform och kan inte ses med ögat.

245
235
Formula76:
Tropfrog skrev:
Om vattnet ser sunkigt ut så är filtret underdimensionerat. Det skall aldrig se sunkigt ut oavsett om det är dags att byta vatten eller inte. Vattenbyten görs för att näringshalterna ökat i vattnet. De är i jonform och kan inte ses med ögat.


Du är bäst!

På allt!

5249
4010
Tropfrog:
Formula76 skrev:


Du är bäst!

På allt!


Det är inte sant och det vet du.

Jag har haft akvarium och damm i 42 år och jobbat med det professionellt i djurparksmiljö ett par år. När jag känner att jag inte förstår eller behöver lära mer så vänder jag mig till mina gamla arbetskompisar. De med både mer utbildning och längre tid inom professionen. Inte heller de är bäst på allt. Min egen utveckling skulle stagnera rejält om jag förutsatte att jag eller någon annan var bäst på allt. Nej, tvärtom. Utveckling sker i samverkan med andra mäniskor som är duktigare än jag själv, då är det viktigt att visa respekt, förståelse och ödmjukhet. Något du kanske borde prova?

Mvh
Magnus 

43
15
Kullabo:
Hejsan!
I de länder jag har jobbat i ligger sumpsköldpaddorna mest hela dagen på stockar och stenar och myser av solvärmen. I Sverige ser man i zoo-affärerna att rödörade endast får röra sig i vatten medan i fjärran Öster finns det i akvariet en platta ovanför vattenytan som paddorna kan krypa upp på för att mysa under värmelampan ovanför plattan.När jag hade rödörade hade jag dem i en 1 kvadatmeter stor låda. I den lådan sågade jag ett hål lika stor som en diskbalja och i det hålet sänkte ner en diskbalja med handtag så det var lätt att ta upp baljan för att hälla ut vatten och sedan fylla den igen så vatten kunde man lätt byta dagligen. Paddorna låg mest hela dagen på land och mös under glödlampan och gick i stort sett bara i vattnet när jag slängde i mat (grodyngel, insekter och fiskrens (grodor var inte fridlysta då)) så det behövdes inget stort dyrt akvarium. Vilken åsikt jordbruksverket nu har om det vet jag ej. (Jag skänkte senare bort dem till ett tropikarium i Helsingborg då jag inte kunde ha dem för jag flyttade runt för mycket).
Trevlig midsommar!

5249
4010
Tropfrog:
Det är många år sedan man såg rödörade vattensköldpaddor i butik. De har varit klassade som invasiva i Europa väldigt länge nu. Förbjudet att sälja, ge bort, avla och tillochmed att flytta dem från en plats till en annan.

Mvh
Magnus 

 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild