Personligen undviker jag djur som tycker så mycket om vatten. 200x60x60 funkar bra, men jag hade tagit det med höjd på 100. Man får alltid höra att man inte ska skaffa ett djur större än man har plats för. Det finns inget att invända mot det, men det är ett problem vi alla har. Man kan alltid ha lite större oavsett hur stort terrariet är.
Jag vet inte hör stor ormen i fråga blir. Jag säger alltså inte att det ska vara si eller så.
Jag tror inte att regnbågsboa är särskilt problematisk. Jag är övertygad att problem med öms och liknande är relaterat till hälsa. Stress helt enkelt. Jag har förvisso en boa, men jag håller inte längre koll på luftfuktighet. Han kan inte ha mer perfekt öms. Det i princip trillar av honom. Det är genomfuktigt som om han har legat i vatten. Jag har en mätare, men batteriet är dött och ser inget behov att byta.
Jag har ett gömme monterat i taket på terrariet. Det är hans favoritplats. Det är var han väljer att sova i mer än 90% av fallen. Han känner sig uppenbart trygg där. Jag ser det gömmet som minst lika viktigt som luftfuktighet.
Jag använder Arcadia Solar Basking Floodlight. Det simulerar solljus. Värmen tränger ner i huden och torkar inte ut ormen. Armatur är något sånt här enkelt:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.18841/arcadia-pro-keramisk-lamphallare-med-faste +
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.18840/arcadia-heat-lamp-cage-12x22cmHög luftfuktighet är inga problem om det är vad man vill ha. Jag använder kokosfiber. Det måste bötläggas. Om det får bli genomvått så har terrariet i princip 100% luftfuktighet i flera dagar. Efter, säg, 5 dagar så får man mista varannan var tredje dag för att hålla 75-90%.
Bara så det inte blir några missförstånd. Jag säger inte att man inte ska ha koll på luftfuktighet. Jag pratar om ett djur jag känner väl. Samtidigt som jag har något hum om lufttemperaturen i bostaden och att det alltid är något högre i terrariet. Det handlar om att jag inte tror att Epicrates är unikt delikata. Då tror jag mer på att avsaknad av vatten(drag) för att jaga är ett större problem för ormens välmående.