En bra första orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
Freekkungskobra:
Hej hej, jag har ganska länge velat ha orm men nu börjar jag närma åldern att jag får tillstånd:)
(Av mina föreldrar)

Men nu undrar jag om Brasiliansk regnbågsboa är en bra orm att börja med? Jag vet ganska mycket om dom.
Jag har plats för ett terrarium med måtten 150x60x60. Ni får gärna tipsa om ett terrarium också:).

5249
4010
Tropfrog:
Det bästa nybörjardjuret är det som nybörjaren är mest interesserad av. Inte mycket lönt att skaffa djur man är ointresserad av bara för att de getts en nybörjarstämpel.

Så skaffa du brasiliansk regnbågsboa om du har läst på och är interesserad av dem.

Men jag vill ändå höja ett varningens finger. Orman blir större än vad som är lagligt att hålla i ditt terrarium. Det bästa är förstås att skaffa större direkt. Men det går också att starta med liten orm i ditt terrarium och sedan byta upp sig innan ormen når 1,5 meter.

Mvh
Magnus 

66
21
09an:
Jag kan ytterst lite om regnbågsboan men utifrån det jag har hört från folk som äger dem så är de väldigt känsliga/sårbara när de är unga, behöver väldigt hög fuktighet osv. Men så länge du är säker på att det är en regnågsboa du vill ha och läser på ordentligt så borde du definitivt klara av det! Det finns egentligen inga djur som är bra att börja med. Att skaffa ''prova på djur'' slutar ofta med att man tappar intresse snabbt. Skaffa ett djur som du verkligen vill ha men som du också kan ta hand om och har råd samt tid med.

Lycka till!

5
1
Freekkungskobra:
Tack så jätte mycket för dit svar:)
Ska köra på det.
Bra sakt:)
Tack 

5
1
Freekkungskobra:

Tack så jätte mycket för dit svar:)
ska tänka på att dem är sårbara i början
Tack


14
8
Petra66:
RekommenderarRosenboa. lugnttemperament och blir knappt metern.

690
361
Johnexotics:
Ormar inom Thamnophis familjen kan du läsa lite om blir inte jätte stora. 

5
1
Freekkungskobra:
Hej hej undrar om terrarium repti dessert svart 200x60x60 passar till regnbågsboa och om den gör så vilken armatur+ värmelampa passar till det terrariet.
Och om inte, vilket terrarie och armatur+värmelampa skullle ni då rekommendera i så fall. 

275
187
peter68:
Personligen undviker jag djur som tycker så mycket om vatten. 200x60x60 funkar bra, men jag hade tagit det med höjd på 100.  Man får alltid höra att man inte ska skaffa ett djur större än man har plats för. Det finns inget att invända mot det, men det är ett problem vi alla har. Man kan alltid ha lite större oavsett hur stort terrariet är.

Jag vet inte hör stor ormen i fråga blir. Jag säger alltså inte att det ska vara si eller så.

Jag tror inte att regnbågsboa är särskilt problematisk. Jag är övertygad att problem med öms och liknande är relaterat till hälsa. Stress helt enkelt. Jag har förvisso en boa, men jag håller inte längre koll på luftfuktighet. Han kan inte ha mer perfekt öms. Det i princip trillar av honom. Det är genomfuktigt som om han har legat i vatten. Jag har en mätare, men batteriet är dött och ser inget behov att byta.

Jag har ett gömme monterat i taket på terrariet. Det är hans favoritplats. Det är var han väljer att sova i mer än 90% av fallen. Han känner sig uppenbart trygg där. Jag ser det gömmet som minst lika viktigt som luftfuktighet.

Jag använder Arcadia Solar Basking Floodlight. Det simulerar solljus. Värmen tränger ner i huden och torkar inte ut ormen. Armatur är något sånt här enkelt: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.18841/arcadia-pro-keramisk-lamphallare-med-faste + www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.18840/arcadia-heat-lamp-cage-12x22cm

Hög luftfuktighet är inga problem om det är vad man vill ha. Jag använder kokosfiber. Det måste bötläggas. Om det får bli genomvått så har terrariet i princip 100% luftfuktighet i flera dagar. Efter, säg, 5 dagar så får man mista varannan var tredje dag för att hålla 75-90%.

Bara så det inte blir några missförstånd. Jag säger inte att man inte ska ha koll på luftfuktighet. Jag pratar om ett djur jag känner väl. Samtidigt som jag har något hum om lufttemperaturen i bostaden och att det alltid är något högre i terrariet. Det handlar om att jag inte tror att Epicrates är unikt delikata. Då tror jag mer på att avsaknad av vatten(drag) för att jaga är ett större problem för ormens välmående.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild