EU-val: vad tycker olika partier om reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
74
93
Fafnerian:

Någon som vet var de olika partierna i EU-valet står vad gäller reptiler? Såsom förbud, positiva/negativa listor, registreringskrav, handel mellan länder osv?

Det jag minns från Riksdagsvalet för nåt år sedan var att SD antingen ville införa positiv lista eller förbjuda reptiler helt, mer minns jag inte.


Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Även Miljöpartiet vill införa en positivlista enligt deras Djurpolitiska program www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.mp.se/wp-content/uploads/2022/04/mp_djurpolitisktprogram_2021.pdf&ved=2ahUKEwiG_oO73byGAxXyGBAIHQXRMSA4FBAWegQIBRAB&usg=AOvVaw0J2cSBykYXVVHCkWa8UxtH

Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Även Vänsterpartiet vill ha en lista över vilka arter som ska tillåtas som husdjur. www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/djurskydd_ha021248/html/_Toc145081942

Sä hittills är det tre partier som kan ses som ett hot mot våran hobby. SD, MP och V.

Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Hos övriga riksdagspartier hittar jag inget som talar för eller emot en positiv lista och just nu orkar jag inte gå igenom riksdagsmmotionerna för att se hur de har röstat när de frågorna lyfts. Kanske någon annan vet?

Medlem i GHF
173
348
Fredriko:
Förslag om att införa positiva listor, eller på andra sätt inskränka på rätten att ha vilka djur man vill har genom åren kommit från i stort sett alla partier från socialdemokraterna till Sverigedemokraterna. 

Att göra partipolitik av den frågan är svårt. Alla partier har företrädare som inte vill vara hobby väl. 

Mvh. 

Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Fredriko skrev:
Förslag om att införa positiva listor, eller på andra sätt inskränka på rätten att ha vilka djur man vill har genom åren kommit från i stort sett alla partier från socialdemokraterna till Sverigedemokraterna. 

Att göra partipolitik av den frågan är svårt. Alla partier har företrädare som inte vill vara hobby väl. 

Mvh. 


Sant, det är därför som jag har försökt att h itta partiernas officiella ståndpunkter i frågan. Att det finns enskilda eller grupper av företrädare som har egna åsikter som de för fram är jag väl medveten om.

Medlem i SHF
74
93
Fafnerian:

Det finns en lista man kan skriva på online med 9 punkter, varav en är införandet av en positiv lista + ännu mer reglering. Svenska EU-kandidater från MP, SD, V och C har skrivit under:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild