Stray00 skrev:
vad bra lista! tack så mycket ^^
jag har sett ganska mycket om att skäggagamer ska va bra för nybörjare också,skulle du instämma?
Jag skulle säga att det bästa djuret för en nybörjare är det djuret som nybörjaren är mest interesserad av. Inte mycket nytta med att skaffa ett djur som man inte är interesserad av bara för att man är nybörjare. Intresset för arten kommer alltid att leda till ett bättre liv för djuret och en bättre start inom hobbyn.
Med det sagt.... Skäggagam har fördelen att den är mer aktiv och då också fångar nybörjarens nyvaknade intresse bättre. Men den kräver mer av ägaren än mitt förslag. Både vad gäller investering som ju var din ursprungliga fråga, men även i driftskostnad och utrymme som ju kan vara andra begränsande faktorer för studenter. Men om det är skäggagam du är interesserad av. Helt klart, skaffa skäggagam.
Jag skulle rekommendera att ta god tid på dig och välja art. Spendera tiden till att läsa om olika arter och dess biologi. När du hittat ett djur du gillar och är interesserad av, läs mer om det. När du är nästan säker, bygg en bra miljö till arten. När du stirrat på ett tomt terrarium i 6 månader och vet att du skapat ett bra hem till djuret är det dags att införskaffa djuret.
Alldeles för många "nybörjardjur" lider och dör just för att de är klassade som just nyböjardjur.
Jag tycker att jungfrugeckos är perfekta djur pga de intressanta gruppdynamiken, att de trivs i rumstemperatur, att man kan hålla flera, att de förökar sig lätt, att de kräver väldigt lite utrymme, att kollonin bara blir mer och mer interesant med tiden. Vad du föredrar och varför kan ingen här svara på.
TBH.....jag föredrar pilgiftsgrodor. Jungfrugeckos är bara "icing on the cake"
Mvh
Magnus