Skadad Kopparödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
10
MiaDaFish:
Som titeln gäller ligger fundering kring en skadad Kopparödla. Förra veckan under min promenad hittade jag en skadad Kopparödla. Ca 10 cm lång med småsår och svanstippen av. Säkert efter dem undkommit ett rovdjur. Är fullt medveten om att låta vildlivet vara. Min tanke var bara att låta den få återhämta sig i lite tryggare tillvaro än oskyddat på en väg. Så den har legat i en stor flyttlåda utomhus tillgång till gömställe och vatten. Den äter, dricker och skiter bra men kan inte koordinera sig riktigt när den kryper. Den kommer liksom inte framåt. Tänkte jag skulle släppa ut den, men tycker inte om att veta att jag släpper ut den till en garanterad död. Finns det något att göra för den? Veterinär? Vänta och hoppas den återhämtar sig mer? Avliva den? Terrarium? 
I och med att den äter, dricker och skiter och alla säten läkt så är den ändå relativt bra. Jag har dagligen stoppat ner lite maskar, sniglar och gråsuggor som den har kunnat äta, vilket den då gjort. Hittat avtuggade maskar däri.

Hälsningar en djurvän som bara vill ge ödlan en andra chans i vår grymma värld ????

5443
4171
Tropfrog:
Fridlyst djur. Du har redan begått lagbrott genom att ta hem den. Släpp ut den till sitt eget öde. Naturen är grym och det går inte att applicera mänskliga känslor. Äta eller ätas, den enes död den andres bröd osv.

Mvh
Magnus 

727
386
Johnexotics:
Som Magnus säger bara å släppa ut. Kan låta grymt men vi ska inte lägga hos i det vilda djurens liv

Medlem i GHF
182
389
Fredriko:
MiaDaFish skrev:
... men kan inte koordinera sig riktigt när den kryper. Den kommer liksom inte framåt.?

Eftersom jag inte sett ödlan kan jag omöjligen veta, MEN; lägger man en kopparödla på ett plant och relativt friktionsfritt underlag, som tex botten på en stor flyttlåda, så kommer den ha mycket svårt att ta sig frammåt. Den kommer oundvikligen försöka, men dess rörelsemönster skulle likna det du beskriver. 

Så det behöver inte betyda att den har svårt att röra sig om man skulle sätta den i sitt naturliga habitat, dvs gräs. Då kanske den skulle kunna röra sig helt utan problem? Den är inte skapt för att röra sig i en låda. Där skulle alla koppardlor frå problem med att ta sig frammåt. 

Har du andra reptiler hemma? Har de kommit i kontakt? Direkt eler indirekt. 

Jag skulle tänka på smittspridning innan du släpper löst ett djur som eventuellt kommit i kontakt med "exotiska" djur som hållts i fångenskap. Om så skett vet ju dock bara du. Bara ett råd från mig. 

MVH

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Världen är grym tyvärr, men som flera talare påpekat så är våra reptiler och amfibier fridlysta och får inte skadas, dödas eller fångas. Som högst får man flytta på huggormar på tomten, men inte mer än så. Man får egentligen inte plocka upp orm med krok när man är ute på exkursion tex. Med det sagt så har ingen, mig veterligen, blivit bötfälld eller dömd för lagbrott gällande detta, men är ett brott likväl. 

Som tidigare talare föreslog. Har ödlan inte kommit i kontakt med exotiska reptiler i hemmet bör du släppa ut den där du hittade den. 

Mvh
Niklas

5
10
MiaDaFish:
Tropfrog skrev:
Fridlyst djur. Du har redan begått lagbrott genom att ta hem den. Släpp ut den till sitt eget öde. Naturen är grym och det går inte att applicera mänskliga känslor. Äta eller ätas, den enes död den andres bröd osv.

Mvh
Magnus 

Är medveten om att det var ett fridlyst djur. Min tanke var bara att ge den en chans att läka innan jag släppte ut den igen. 

5
10
MiaDaFish:
Fredriko skrev:

Eftersom jag inte sett ödlan kan jag omöjligen veta, MEN; lägger man en kopparödla på ett plant och relativt friktionsfritt underlag, som tex botten på en stor flyttlåda, så kommer den ha mycket svårt att ta sig frammåt. Den kommer oundvikligen försöka, men dess rörelsemönster skulle likna det du beskriver. 

Så det behöver inte betyda att den har svårt att röra sig om man skulle sätta den i sitt naturliga habitat, dvs gräs. Då kanske den skulle kunna röra sig helt utan problem? Den är inte skapt för att röra sig i en låda. Där skulle alla koppardlor frå problem med att ta sig frammåt. 

Har du andra reptiler hemma? Har de kommit i kontakt? Direkt eler indirekt. 

Jag skulle tänka på smittspridning innan du släpper löst ett djur som eventuellt kommit i kontakt med "exotiska" djur som hållts i fångenskap. Om så skett vet ju dock bara du. Bara ett råd från mig. 

MVH

Den har inte kommit i kontakt med några andra reptiler. Ska förtydliga att jag flyttat ödlan 10 meter och flyttlådan den befunnit sig i har varit inredd med mossa och jord som underlag. Den har haft fri tillgång till vatten och har dagligen lagt ner maskar, sniglar och gråsuggor för den att fånga. Lådan har alltid stått utomhus under vårt släpp. När solen tittat fram har jag dragit fram lådan med möjlighet att både sol och skugga för den. Min tanke var som sagt att bara låta den få en chans att läka i och med att den är fridlyst. Varje individ behövs ju i naturen för artens överlevnad. Jag har också släppt ut den varannan dag i gräset för att se huruvida den för sig framåt.

5
10
MiaDaFish:
NellyNiklas skrev:
Världen är grym tyvärr, men som flera talare påpekat så är våra reptiler och amfibier fridlysta och får inte skadas, dödas eller fångas. Som högst får man flytta på huggormar på tomten, men inte mer än så. Man får egentligen inte plocka upp orm med krok när man är ute på exkursion tex. Med det sagt så har ingen, mig veterligen, blivit bötfälld eller dömd för lagbrott gällande detta, men är ett brott likväl. 

Som tidigare talare föreslog. Har ödlan inte kommit i kontakt med exotiska reptiler i hemmet bör du släppa ut den där du hittade den. 

Mvh
Niklas

Det är min tanke att släppa ut ödlan igen. Den har inte varit i kontakt med andra djur och har befunnit sig utomhus hela tiden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild