Jonas_ skrev:
Spontant tycker jag den låter stressad. Flertalet snokar (och ormar generellt) kan utsöndra ett vitt "sekret" vid stress och liknande situationer. Det behöver inte vara så men det skulle kunna vara fallet.
Den kanske behöver fler gömställen och mer tid helt ifred? Jag har såklart ingen aning om hur du håller dina ormar och hur rutinerna ser ut : ) Men vissa individer är mer stresskänsliga än andra, speciellt första tiden. Första tiden för mig personligen är typ första halvåret/året med nya ormar.
Angående hur länge en majsorm kan vara utan mat finns det säkert oändligt med svar på... Men.. är det en vuxen orm som är frisk i övrigt och har ett naturligt hull skulle jag säga att den kan vara utan mat ett år, lätt. Men det är såklart inte att eftersträva men den skulle klara av det, är jag helt övertygad om!
Är det en yngre orm, en juvenil eller ett djur som är i allmänt dåligt skick kortas ju tiden den kan vara utan mat. Antagligen omöjligt att säga någon specifik tidsperiod, många faktorer spelar in!
Ska jag avslutningsvis säga något om tvångsmatning så gör det inte. Finns inga fördelar med det som jag ser på det idag. Jag har tvångsmatat ett fåtal ormar under åren, ångrar allihopa idag i stort sett. Ska vara väldigt speciella situationer om tvångsmatning ska göras, anser jag iaf : )
Fördelarna får någon annan argumentera om, inte mitt område.
Tusen tack för svar! :)
Nej han har fullt med gömställen i terrariet som han älskar. Tänkte att de kunde vara stress så jag har i princip inte hållt i han någonting utan bara när jag var tvungen. :(
Jag föredrar att inte behöva tvångsmata, men jag läste att man inte behöver orora sig så länge ormen inte går ner i vikt. Är det sant? Han är också 5+ år så det borde inte vara så illa då, stressar bara alltid upp mig så fort något är fel med mina djur. :(