Din bästa idé?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

230
22
Nooon:

Temla>
Ehm.. tack :) Nu blir jag ju lite förlägen...  :)
Inte vet jag ju om allt är så perfekt som man kanske vill ha det men en del har blivit bra. Terrariet har sett lite olika ut genom åren medan jag testat mig fram. Min största kritiker är naturligtvis lilla djuret. För närvarande testar jag ett alternativt sätt att odla växter... men det återstår att se om det varar. 

För närvarande är terrariet faktiskt lite rörigt och halvtomt - lilla ödlan är på sommarkollo hos en kompis och har tagit alla de vikigaste grejorna med sig. Byggjobbare har intagit byggnaden och här är dammigt och livat värre - golvet vibrerar när de borrar och bilar. Ingen plats för en liten filosofisk leo. När hon kommer hem igen ska jag passa på att ändra något lite som jag tänkt på ett tag.

Ägg... jo, hon lägger dem "hemma" - dvs i sin bastu/fuktgrotta. Det känns lite bra att din leo föredrar att göra samma sak trots att du erbjuder en riktig äggläggningsbox. Jag har haft en smula dåligt samvete för att jag inte ordnat med en så´n. ...men hon är solo och har alltid varit det så det blir inget av dem ändå. ...men då vet jag att det inte känns trist för henne att inte ha en så´n och att Wettex duger bra att lägga ägg på. :)

230
22
Nooon:

Mjos> Vilken bra idé med en så´n här tråd! :)
Jag har delat med mig av mina bästa hittills (funderar på om det någon annan idé jag har som kan platsa... återkommer i så fall) och har läst alla tidigare tips och kommer att läsa alla kommande.
Jag ska absolut hålla koll på den här utmärkta tråden! :)

270
80
Mjos:

Tack! Nooon :)  Antar att fler sitter inne med kluriga idèer och vill dela med sig! 

Tycker som Temla att du fixat det riktigt fint och får gärna komma hem till mig också :)

356
177
krypet:

Om etiketter är svåra att få bort (från godislådor t.ex.) så kan man pensla dem med vanlig matolja och vänta ett par dagar. Sedan är det bara att dra bort dem. Finns det klisterrester kvar kan lite gnuggande med papper snabbt avlägsna dem. En sväng i diskmaskinen brukar behövas för att få bort oljan ordentligt.

Det tar lite tid, men inte speciellt mycket arbetstid utan mest väntetid, är billigt och borde väl vara mer miljövänligt än att använda andra lösningsmedel.

Metoden fungerar bra på etiketter som är ite matta och suger upp oljan bra. Den är inte alls lika bra till blanka etiketter.

270
80
Mjos:

Något som är ännu bättre mot ettiketter/klistermärken är "Festival" (funkar säkert med andra märken också) lampolja, fast inte lika miljövänligt dock :)

276
119
Maqea:

Jag brukar lägga mina burkar och lådor jag vill bli av med etiketter på i vatten i en timme eller tre. Sen skrapar jag av etiketten med naglarna och har på matfett efteråt och gnider bort klisterrester med fingrarna/naglarna eller med den gröna sida på en såndär gul/grön tvättsvamp. Det funkar för det mesta.

47
4
Crestie:

La upp en bild i mitt album på mina hemmagjorda grottor och blev tillsagd att jag borde lägga upp det här och dela med mig, så jag gör det.

Jag gör grottor till mina ödlor av trolldeg! =D  billigt och lätt!

Så här ser de ut när de när det härdats

målas sedan med valfri färg och lackas med båt lack i två lager =)

Recept!

- 3dl mjöl

- 1dl salt

- 1,5 matsked olja

- 1,5dl vatten

- eventuellt karamell färg om du vill färga och inte måla

Rör ihop och knåda till en ganska kladdig deg. tillsätt mer vatten /mjöl vid behov.

Ta en skål i passande storlek och klä med tjockt lager tidningspapper, fäst med maskeringstejp. (skålen ska gå att ta bort) Klipp ut en ingång.

Klä tidningen med ett ca 0.5 cm tjock lager med degen och plocka bort skålen och ställ grottan på en plåt med bakplåtspappaer. Härda i ugn på ca 100 grader i 2 timmar. ta ut och låt svalna. När de svalnat ska du försiktigt ta bort det mesta av tidnings pappret och sen grädda ytterligare 2 timmar. Låt svalna.

Grottan kan vara lite mjuk på vissa ställen efter härdning men det är inga problem, det torkar och utgör ingen risk.

När de svalnat efter andra härdningen är det bara att måla i valfri färg eller låta va som de är. Men oavsett ska de lackas med två lager båt lack, annars blir de mjuka igen vid kontakt med fukt.

3
0
Ted:

Lysande, stor humor :) ni som varit med innan terrarierdjur och repti.net vet nog vad jag syftar på.

Det är en mycket bra tråd med många tips, låt dem komma :)

24
15
Lelle:

The return of trolldegen!! :D

270
80
Mjos:

Ted: Hmm ska jag tolka detta som ironi? :)    JAG som är grön uppskattar dessa tips jättemycket! Hade tex aldrig kommit på tanken med trolldeg. Så nu blir det snart trolldegsbak här hemma! Möe roligare än kanelbullsbak :P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild