Murgröna hos stäppvaran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

79
14
Alexxus:

Har nyligen placerat en liten murgrönaplanta inne hos min stäppvaran, det slog mig dock att de är giftiga så jag funderar på om jag skulle ta och plocka bort den?

O andra sidan är det ju trots allt en varan och de äter ju liksom inte växter så det kanske inte är någon fara? Om ni kikar bland mina bilder så är murgrönan lindad runt grenen som går diagonalt genom mitt terrarie.

Tack på förhand!

309
240
Gogs:

Grundregeln är: Äter djuret grönt så ska man inte ha giftiga plantor. Käkar dom inte grönt så kan du ha vad du vill...

1159
626
Temla:

Det beror väl också på om det är djur som dricker vatten genom att slicka på bladen. En del växter kan ju vara mycket irriterande på slemhinnorna så att slicka på dom bladen kan ju inte vara bra. 

79
14
Alexxus:

Han har ju vattenskålar samt att bladen inte är fuktiga öh.t. i princip så det borde inte vara någon fara antar jag?

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Varför chansa undrar jag? :) Varaner är nyfikna djur och kan säkert sätta i sig lite av murgrönan även fast den är en carnivor (köttätare), och murgröna vill inte den ha lite fuktigt? Är väl helt fel klimat för en stäppvaran tänkte jag. Sen om ödlan skulle få i sig lite av växten vet jag inte om eller hur farligt det är, levande växter är egentligen inte min starka sida ;)

79
14
Alexxus:

Njaa asså Stäppvaraner kanske inte naturligt har just murgröna men det lär finnas liknande växter vid deras naturliga biotoper också.

Varför chansa kan man undra därför frågar jag här :)

59
8
glamwarrior:

murgröna hos V. exanthematicus är som att ha kaktusar till C. hortulanus. det funkar lixom inte så bra

593
551
Redfoot:

"murgröna hos V. exanthematicus är som att ha kaktusar till C. hortulanus. det funkar lixom inte så bra"
Fattar inget av detta, så du kunde kanske förklara dig närmare vad som menas. Var har du fått den infon ifrån?

59
8
glamwarrior:

redfoot: att ha "tropiska" växter till öken djur är som att ha "öken" växter till tropiska djur. hur svårt kan det vara att lista ut själv?

79
14
Alexxus:

För det första, murgröna är ingen tropisk växt, den växer där det bara är relativt hög luftfuktighet. För det andra, Stäppvaraner är inget ökendjur, de lever på stäppen samt i savanner lägg märke till skillnaden mellan ett torrt växtrikt klimat och ett sandigt nästan dött sådant(bortsätt från kaktusar, snår och liknande).

Nu vet jag inte om just murgröna finns på stäppen men liknande växter finns ju där helt klart och känner att det fortfarande är bättre med en riktig växt än att placera in en plastväxt?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild