Blod-Ek i terrarium ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Juppy:
Hej på er!
Jag har läst en del här kring olika löv/blad att plocka utifrån och ha i terrariet, däribland från Ek och Bok. 
Jag har nu tillgång till en Blod-Ek, och jag undrar därför om någon klok människa vet om dessa är ofarliga att ha i terrariet? Jag har kollat runt lite men hittar ingen info om just detta träd. Men kan det skilja sig så mycket från "vanlig" Bok? 

Någon som vet? :-)

Tack på förhand!

//J. 

5443
4171
Tropfrog:
Ek innehåller garvsyra och har väldigt lågt pH. Jag utgår ifrån att det gäller alla typer av ek. Det innebär att de bryts ner väldigt sakta och att de sänker pH värdet i substratet. Vissa växter gillar inte detta.

I övrigt har jag aldrig sett eller hört om något svenskt lövfällande träd som skulle vara olämpligt att ta löv ifrån till terrarium.

Finns det tveksamheter kring en viss sorts löv så är det dock försiktighetsprincipen som gäller. Att helt enkelt avstå just den sorten och välja en annan som man inte tvekar över. Det är ju inte precis ont om nyfallna löv av alla de sorter denna tiden på året.

Mvh
Magnus 

6
1
Juppy:
Tack för snabbt och utförligt svar! :-)

//J. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild