Mjölmask

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
4
Psthlm:
Hallå. Precis börjat försöka odla mjölmask.

Har ett trettiotal baggar som nu blivit svarta som springer runt i lådan , hur lång tid tar det ungefär innan kan räkna med att det dyker upp nya larver? 

Dom står i rum med runt 28 grader 

49
25
Lurre213:
De lägger ägg dagligen, och äggstadiet varar ett par veckor enligt infon jag hittar. Skulle tippa på att om 2 veckor kan du hitta en hel del smått.

15
4
Psthlm:
Lurre213 skrev:
De lägger ägg dagligen, och äggstadiet varar ett par veckor enligt infon jag hittar. Skulle tippa på att om 2 veckor kan du hitta en hel del smått.



Hur små är dom nya ? Ser man dom eller är dom för små

49
25
Lurre213:
Tänk dig små fluglarver typ, syns med blotta ögat men knappt, de växer dock enormt snabbt. Kan mer än dubbla sin storlek per dygn av egen erfarenhet. 

Var själv påväg att kassera en odling som jag trodde dött ut men visasde sig att äggen överlevt och kläckts ut med massa knappt synliga larver i botten.

15
4
Psthlm:
Lurre213 skrev:
Tänk dig små fluglarver typ, syns med blotta ögat men knappt, de växer dock enormt snabbt. Kan mer än dubbla sin storlek per dygn av egen erfarenhet. 

Var själv påväg att kassera en odling som jag trodde dött ut men visasde sig att äggen överlevt och kläckts ut med massa knappt synliga larver i botten.



Tack för svar!

15
4
Psthlm:
Lurre213 skrev:
Tänk dig små fluglarver typ, syns med blotta ögat men knappt, de växer dock enormt snabbt. Kan mer än dubbla sin storlek per dygn av egen erfarenhet. 

Var själv påväg att kassera en odling som jag trodde dött ut men visasde sig att äggen överlevt och kläckts ut med massa knappt synliga larver i botten.



Jag har baggar och larver i samma låda, det funkar va? Läst olika och vissa säger att man ska dela på det då baggarna äter äggen

67
40
Tonyikalmar:
Psthlm skrev:



Jag har baggar och larver i samma låda, det funkar va? Läst olika och vissa säger att man ska dela på det då baggarna äter äggen



Det går ypperligt att ha dom tillsammans. 
Är det enbart svarta baggar så har du ett gäng grabbar. Honorna är mörkbruna. Jag brukar själv ta bort de flesta svarta som jag hittar. Lite som att ha för många tuppar i hönsgården. Dom fyller ingen större funktion. 

15
4
Psthlm:
Tonyikalmar skrev:



Det går ypperligt att ha dom tillsammans. 
Är det enbart svarta baggar så har du ett gäng grabbar. Honorna är mörkbruna. Jag brukar själv ta bort de flesta svarta som jag hittar. Lite som att ha för många tuppar i hönsgården. Dom fyller ingen större funktion. 



Jag sortera ut alla bruna för jag trodde dom va ung vuxna och inte redo än ???? men då kanske dom redan hunnit lägga ägg , sorterar bort hel svarta istället då :'D

49
25
Lurre213:
Psthlm skrev:



Jag har baggar och larver i samma låda, det funkar va? Läst olika och vissa säger att man ska dela på det då baggarna äter äggen


Hade jag haft verksamhet eller stort behov hade jag nog sorterat dem i olika lådor då äggätning säkert förekommer och blir större belastning per koloni att ha dem tsm vilket verkar dra ner produktivitet. Men på hobbynivå blir det för overkill i längden för min del. Tycker inte dem är jätte produktiva att bara låta gå tillsammans i en låda. De går runt men blir inga jättevolymer skulle jag säga. 

För större volymer krävs nog lite jobb på just mjölmask, sortera ut baggar till egna lådor samt byta mat/substrat relativt ofta och hålla det "rent". Är ingen expert här men det är min uppfattning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild