Ladonia - Sanctuary för sköldpaddor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
James_Och_Frank:

En sak har slagit mig. Många skaffar en vattensköldpadda och kan inte ta hand om den. Sån var jag på mellanstadiet. Stackars Olle hade inga roliga år med mig. 

Andra skaffar padda, kan ta hand om den men tröttnar snart. 

Och sen finns det alla stackars människor som tvingas till att lämna bort en kär gammal vän, oftast på grund av flytt verkar det som. 

Och då tänkte jag:

Sanctuary. Fristad. 

Ladonia. 

I Ladonia kommer jag och mina två älsklingar, James och Frank, att bo. Ett gigantiskt akvarium, flera mindre, stor sandlåda, växter, insekter, fjärilar.... (Det finns en tråd i Terrarriebygge som handlar om själva konstruktionen, denna tråd handlar om paddorna )

Men vi kommer också att ha plats för fler. Vi kommer börja med oss tre, plus upp till ytterligare tre sköldpaddor. Därefter får vi se, vi vill inte att det ska bli för trångt. Tanken är att jag hinner lära känna de nya paddorna, och kan vara med och så småningom slussa dem vidare till nya hem. Nya hem, där jag (och alla ni andra på detta fantastiska forum) ska kunna hjälpa till med förberedelser och stöd under vägen, så att paddorna får så bra förutsättningar som möjligt. 

Nu vill jag ha ert kunnande, tankar, idéer, feedback och inte minst : KRITIK! Kritik, gärna negativ och ofiltrerad sådan, hjälper oss att se brister. Så både uppmuntran och hård kritik, tack! 

Vänliga hälsningar

James, Frank och Markus

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Det som spontant intresserar mig när du skriver gigantiskt akvarium är hur din filtrering ser ut : ) alltid roligt att se hur folk löser det till riktigt stora akvarium och anläggningar. 

Det skulle vara roligt med bilder på allt. Vad är det för art förresten? 

Sen skulle jag rekommendera att ha karantän om du ska ta in nya djur med jämna mellanrum. Tänk också på att det kommit lite nya regler angående vissa sköldpaddor senaste åren, men det har du säkert koll på om du ska ta emot djur : ) 

5
0
James_Och_Frank:

Filtreringen ska vara absurt överdriven! Då sköldpaddorna ju som bekant bajsar som bara den så ska akvariets filtrering vara massiv och mångsidig. 

Jag köpte akvariet av en ciklidsamlare. För det ändamålet hade hans filtersystem räckt gott och väl. En rejäl extern låda och ett rejält innerfilter. Men jag ska dubbla upp, med minst en extern låda till. Hellre märker jag att ekosystemet är stabilt, och testar att plocka bort pumpar, än se det krascha och behöva göra panikåtgärder. 

Jag håller också på att jobba på att öka mina vanliga filters kapacitet, genom att klä dem i mer filtermaterial. (Detta utan att påverka och begränsa insuget. En utmaning, men intressant. Mossa är ett spår. ) 

Jättejättemycket sand och jord på botten. Absurt mycket. Spån blandat i, och ovanpå. Inte sågspån, utan mer av tälj-kvalitet. Det har jag testat ett tag, och det blir ett fantastiskt vackert bottenmaterial, som binder slam, och som yngel och räkor kan gömma sig i. Och, viktigast i ekosystemet: massor av växter! 

Självklart kommer massor med bilder. Jag har börjat skriva i bloggen. 

James och Frank. Den ena är en Reeves, och den andra har jag glömt namnet på. Gunnar som har de två paddorna plus två till känner jag sedan länge, och jag vet att de har haft en bra uppväxt. 

Regler! Så mycket att förkovra sig i. Men också väldigt intressant. När jag var barn hade jag en sköldpadda, Olle. Rödörad vattensköldpadda... Så det är mycket att ha koll på, vad gäller regler kring arter och annat. 

5
0
James_Och_Frank:
Har du några tankar kring karantän?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Ja vem hade inte rödörade sköldpaddor haha, jag hade också två stycken på 80 eller 90 talet i ett för litet akvarium, om jag ser tillbaka på hur jag ser på saker idag : ) 

Men just den arten och några till är väl inte tillåtna inom EU? Jag ska inte alls säga säkert! Har inte stenkoll på sköldpaddor nuförtiden. Skulle jag skaffat nu hade jag velat haft dom utomhus, typ i växthus. Men ska du ta emot skänkes paddor och sedan hitta nya hem måste du kunna regelverket kring det givetvis  : ) 

Nja spontant angående karantän. Krångla inte till det för mycket. En bra miljö, spartanskt. Enkelt att hålla rent och hålla koll på individen. Tänk hygieniskt. Men där finns det säkert en hel del åsikter, kan jag tänka mig. Det bästa är ju om karantän sker i separat byggnad. Men åtminstone rum. Någon kan säkert karantän betydligt bättre än mig. Jag tänkte mest eftersom du ska ta emot djur från okända människor, hålla dom med dina egna? Och sedan hitta nya hem åt några. Då vill man ju ha garanterat friska och krya djur, bara så jag tänkte.

Och jag är fortfarande nyfiken på "gigantiskt akvarium". 

249
243
Formula76:
Många gånger tycker jag det är mer givande att veta vilka arter det är än vilket namn dom har.

Om du har möjlighet så är utedamm det överlägset bästa alternativet, om det nu inte är tropiska arter?

Annars gillar jag ditt initiativ! Kul!

Men tänk på att de vanliga arterna, de som folk vill göra sig av med, är iskalla på marknaden. Så har du tagit över en så får du vara beredd på att ha den resten av livet.

5
0
James_Och_Frank:

Tack för tipset om att undvika de vanligaste arterna. 

Går det att testa för vanliga sjukdomar? Salmonella t.ex. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild