Vad göra med alla ungar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
kata_rina:
Hej

Vi köpte 4 st spökskräckor i julas, 3 honor och 1 hane. För någon månad sedan började det kläckas ungar. Vad i hela friden ska vi göra med alla ungar och hur kan vi göra för att äggen inte ska kläckas?
Två av de ursprungliga honorna har för övrigt dött nyligen, så dem har vi inte kvar.
Tacksam för råd.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Spontant utan att vara kunnig på den specifika arten borde det räcka att inte hålla olika kön tillsammans? Har man hona och hane av djur tillsammans brukar det bli avkomma... håller man endast honor alternativt hanar slipper man ju den delen naturligt så att säga. Går ju även att kassera äggen innan  kläckning. Men det är ju också ett jobb. Det enklaste borde såklart vara att plocka bort hanen, så tänker jag åtminstone. 

Medlem i GHF
3136
1745
EmanuelKarl:
Spökskräckor är kapabla till jungfrufödsel, så att dela på hanar och honor borde inte hjälpa.

Jag skulle nog köpt en bönsyrsa och matat den med spökskräckornas nymfer (men ha den inte tillsanmans med alla spökskräckorna; det skulle leda till at den är sig tvärfet)

Medlem i SkHF
1043
1174
NellyNiklas:

Stämmer. Spökskräckor, Extatosoma tiaratum kan reproducera sig genom partenogenes om honor inte hittar en partner. Alla ungar blir i sin tur honor och kloner av föräldern/modern. 

Av en hona fick vi ett fyrtiotal ungar. Vissa försöker vi sälja på mässor, andra blir foder till något annat. Så länge de är någorlunda små så kan du säkert ge dem som foderdjur som en form av berikning kanske.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Du ser! Då lärde jag mig något nytt även denna söndag : ) Tack. 

Då är mitt stående tips att skaffa något spännande djur som äter alla avkommor. Har man insekter och liknande som förökar sig bör det finnas något som äter dessa hemma, så kretsloppet snurrar runt. Det skriver jag med glimten i ögat såklart. Men det är väldigt roligt att mata sina olika husdjur med foder man själv fött fram, i olika storlekar och former av djur. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild