Nathalie23 skrev:
Hej! Jag letar efter ett regnsystem och tar gärna emot tips på vart man kan köpa ett som är lite billigare. Jag har kollat på de från exo terra, men de är ju lite dyra. Har läst att vissa använder dushsystem, hur fungerar det? och vart kan man köpa en sån? Jag letar helt enkelt efter ett billigare regnsystem, om ni vet något så skriv gärna!
Vad är der egentligen som du eftersöker? Söker du större regndroppar likt regn, eller en lätt dimma?
Det vanligaste är det senare och är det som övriga i tråden lyft fram. En behållare med intern eller extern pump kopplad till den, med pneumatisk slang och munstycke. ExoTerras system som Magnus nämner funkar. Vi har 2 "Monsoon"-system som fortfarande fungerar efter 6 år av oavbruten drift (3-4 cykler/dag). Det som jag hade bytt ut omedelbart är munstyckena, precis som Magnus nämner. Det som vi har behövt åtgärda är infästningen mellan slangar och pumpens in och utgångar då de spricker efter en tid pga utmattning. Ett annat tips med detta system är att ha hela behållaren i en plastlåda för att bespara golvet när väl slangen spricker. Munstycke som inkluderas i Monsoon-kitet har inte samma spridning eller täta dimma som munstycke från Dusk. Utbudet från Dusk håller en helt annan nivå av kvalitet. För att förlänga livslängden rekommenderar jag enbart destillerat eller RO-vatten. ExoTerra kittet kommer med 2 munstycke. Jag har bytt ut de mot 3 ur Dusk's sortiment. Jag upplever personligen att ett fjärde munstycke påverkar funktionen negativt trots att systemet ska stödja upp emot 6 munstycken (om jag minns instruktionerna korrekt).
ExoTerra Monsoon är allt annat än ljudlöst, viket är att tänka på. Systemet känns också "billigt" trots summan.
Det finns en rad olika alternativ till ExoTerra. Dusk är ett. MistKing, StockholmReptiles saluför andra alternativ.
Är det dock större droppar som du eftersöker, som påminner mer om regn än dimma, så behöver du nog vara lite mer kreativ och bygga eget. Det finns säkert färdiga kit även här men jag kan inte minnas att jag sett något sådant. Det närmsta jag kan komma att tänka på i skrivande stund är sk. "drippers" som ibland säljes som vattenkälla till kameleont.
I övrigt är det liknande ingående komponenter i ett sk. "Misting system" (dimm-system/dusch-system) och ett regn-system med större droppar.
(Jag har bara dagar sedan kompletterat mitt 6 år gamla "Monsoon" misting system med ett egenbyggt regnsystem i mitt Vivarium som huserar 1.3 Polypedates otilophus).
Så, är det en lätt dimma du önskar eller mer regn och stora droppar?
Hur stort är ditt Vivarium?
Vilket/vilka djur bor däri?
Mvh
Niklas