Skäggis vägrar vara i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

223
6
Susanne:

Hej allihop. Jag är ny här och även en ganska ny reptilägare. Jag gick min Rhacodactylur Chahous i April 2012 och min 2,5 år gamla Skäggis i maj. 

Min Skäggis vägrar vara i sitt terrarium, trots att det är stort och har alla nödvändigheter, UV, värmeplats, sovplats m.m. När han upptäckte att han fick komma ut när han levde rövare mot glaset så blev han så bortskämd att nu vill han inte alls vara där på dagarna. Så.. jag har helt enkelt fått ge mig och han huserar numera i mitt sovrum, har sin solplats (med UV/värmelampa) i fönstret. I fönstret är byggt en ställning som hindrar fall, plus har han en ramp så han kan gå upp och ned som han vill. Fri tillgång till hela lägenheten när jag är hemma har han också och har tar sig ofta en tur runt och inspekterar allt. :)

Jag laddar upp bilder på min sida om ni är nyfikta på hur allt ser ut. :)

Har någon här erfarenhet av Skäggisas som vill vara "fria"?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Hej! Kul att du skaffat dig lite reptiler!

När jag hade skäggagam blev det ofta att den kravlade på glaset. Om detta har med att den inte trivs, eller om den faktiskt inte förstår att det inte går att gå igenom glas är svårt att veta. De gillar ju även att klättra en del, och kan rentav försöka klättra på glaset vilket uppenbart inte fungerar så bra för dem.

Självklart är det bra med så mycket utrymme för skäggagamen som möjligt, så länge det inte finns saker den kan skada sig på. Skäggagamen behöver även väldigt mycket ljus för att må bra så det gäller att detta tillgodoses ordentligt på dess solplats eftersom du förmodligen inte kommer sätta UV-lysrör över hela din bostad.

223
6
Susanne:

Åh.. ingen fara.. jag har ödlesäkrat hela huset. Han väljer dock att sitta i sovrumsfönstret hela dagarna där jag har UV/Värme spot. Man kan säga att han "bor" där, vill till och med sova där. Han kan som sagt gå upp och ned som han vill på den specialbyggda rampen. :) Problemet var att han riskerade att skada sig i terrariet när han kastade sig omkring och ville ut. Min teori är att när de knackar med nosen mot glaset, krafsar, hoppar och lever rövare - att de faktiskt vill UT ur terrariet. Jag finner inget konstigt med det.. vem vill sitta instängd hela dagarna, vare sig man är människa eller djur. :)

Kan tilläggas att spotten sitter på ena sidan av fönstret, så han kan gå åt sidan om han tycker det blir för varmt. Det är dock en stor spot så både värme och UV kommer åt bra även fast han flyttar åt sidan.. dock blir det ju svalare där.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Okej. Ja, det är ju förmodligen inte jättetrevligt för ödlan att slå imot glaset hela tiden osv.

Kul att du ger honom såpass bra med utrymme. Många skäggagamer har på tok för små terrarium.

223
6
Susanne:

Ja, det är hemskt att se. Jag kan bli gråtfärdig.. Det gäller förresten alla djur, jag blir upprörd när jag ser att någon inte ha det bra. :(

83
6
Pytonjocke:

vad har du för terrarie till ödlan.. vissa ödlor agerar på det sättet om dom har ett för litet terrarie :)

223
6
Susanne:

90H 90B 45D. Han gillar att klättra så ett högre terrarium var det bästa för honom. 

34
4
N73r:

nu vill jag inte va den som "förstör", men ödlor och ormar ska vara i sina terrarium och man måste tillgodo se deras behov där i. nu är visserligen skäggisar en reptil som inte behöver så mycket luft fuktighet och kan därför vara ute lite mer än t.e.x leguaner o.s.v.

även om han verkar vilja gå ut så vet dom inte vad som är bra för dom. ta det inte som ett "påhopp" men bästa för din skäggis är att vara i terrariumet. en anledning till att han hoppar på glaset KAN vara att han ser en annan skäggis (sig själv), ser något som kan var gott utanför, ev lete efter mat o.s.v.

jag tycker absolut att man ska skaffa sig en relation till sin reptil, men inte låta den vara ute hela dagarna.

223
6
Susanne:

Han har allt han behöver i sitt fönster för att må bra och han kan som sagt ta sig därifrån själv när han så önskar. Han kan inte ramla ned, han har värme och UV, plats att röra sig på (hela fönsterbrädan), mjukt och hårt att sitta/ligga på. Hela registret. Fönstret är tätat så det inte drar någonstans.  

Orsaken till att han ville ut ur terrariet var troligtvis att han ville till ett fönster och sitta och titta ut, han blev inte lugn förrän han fick komma till fönstret. Jag håller med om att vissa ödlor och reptiler inte skulle må bra av att vara utanför terrariet för mycket, men skäggisar är annorlunda enligt min åsikt. De kräver ju heller inte hög luftfuktighet.

I princip är jag motståndare till att ha något djur instängd i en bur jämt. I Stickans fall blev det lite extremt så jag rättade mig därefter. Terrarariet valdes i samråd med en reptilexpert då det var hela tiden tänkt att han skulle få komma ut ibland, därför tyckte experten att det räckte med 90 brett då det även var 90 högt så han kunde klättra. 

Jag tror att det jämt kommer att vara meningsskiljaktigeter om reptiler ska få vistas utanför terrariet eller ej. Men det viktigaste är, enligt min åsikt, att om de gör de så ska de ha bästa möjliga förutsättningar för att inte ta skada av det. :)

34
4
N73r:

egentligen är det inte annorlunda bland olika reptiler dom är bara olika kännsliga för vissa saker.

en skäggis vill gärna gräva o.s.v och en fönsterbräda är inget naturligt matrial att gräva i bland annat, finns mycket risker med att ha han ute. för hög luftfuktighet vissa dagar för låg andra dagar dam ev massa olika partiklar i luften såsom slipdam, mögel o.s.v som tar skada på djuret på sikt.. jag kan absolut inte säga vad du ska göra. det är bara ett råd att ha han i sitt terrarium 90% av alla faror finns inte där inne om man byggt/inrett det som man ska.

Självklart är det lite synd om djur som får vara instängda i en bur när dom kan vara ute i det stora fria. men det är människans begär som styr. som en dag gör att den här jorden kommer gå åt helvete.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild