NellyNiklas skrev: Växterna du har i terrariet. Är de planterade i krukor utan hål eller planterade direkt i substratet?
Jag tänker om vattnet successivt runnit ut i övriga substratet.
Hur mycket/djupt substrat har du i terrariet? Jag personligen hade försökt med något som håller fukten mer enbart runt plantorna. Det ska inte vara blött, enbart fuktigt om något. Resterande yta hade jag fyllt med något annat torrare substrat. Städare bör hålla sig i den fuktigare delen.
Kalciumsand är i sig självt inte problemet. Problemet uppkommer när andra kriterier i hållningen inte är tillräckliga. Det kan vara UV-nivåer, temperaturer eller något annat som resulterar i att djuret söker ytterligare mineraler, exempelvis kalcium, vilket i sin tur leder till att djuret äter en massa sand, blir förstoppad och inte allt för sällan omkommer. Genom att inte ha kalciumsand så har i alla fall ett av de potentiella felvariablerna eliminerats.
Det samma gäller för fukt. Fukt i sig självt är inga problem för subtropiska eller ökenlevande djur. Problemen uppkommer när fukt kombineras med undermåliga temperaturer. Under regnperioden utsätts djuren för veckor med hög luftfuktighet, utan några som helst bekymmer. De klarar sig eftersom de kan ta sig till en plats som är torr och varm med temperatur som förhindrar luftvägsinfektioner eller liknande.
Lite off topic, men ja. Jag rekommenderar en eller t.o.m. två nya omgångar substrat, täta krukor (så du kan vattna mer frekvent utan att vattnet ställer till det i andra delar av Ferrarin) och dubbelkolla din belysning och temperaturer när du ändå är igång så borde det lösa sig.
Mvh
Niklas
Växterna är planterade direkt ner i substratet som är mellan 7-10cm tjockt. Han äter knappt heller någon sand och har aldrig haft problem med förstoppning så det är jag inte oroad över.
Temperaturer och fuktigheter passar bra för ödlan i sig, han verkar må dunder. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska hålla städare vid liv samtidigt som jag behåller det torra klimatet. Ska fundera lite på dethär med krukor, men det låter väldigt tråkigt att slänga in sådant, men tack för svaret!