Vad behövs för Hamm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5384
4125
Tropfrog:
Jag tror faktiskt att I princip alla här vet var Hamm ligger :):)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Det går bra med vanligt svenskt id-kort om man saknar pass. Tänkte bara tillägga. 

Medlem i SkHF
1041
1168
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Jag tror faktiskt att I princip alla här vet var Hamm ligger :):)

Mvh
Magnus 

Och trots det frågar du.

Jonas_ skrev:
Det går bra med vanligt svenskt id-kort om man saknar pass. Tänkte bara tillägga. 

Helt rätt. Nationellt ID-kort funkar också som alternativ till pass. Tack för tillägg.

Mvh
Niklas

5384
4125
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Och trots det frågar du. 

Inte alls. Jag påstod att Hamm ligger inom EU.

Tropfrog skrev:
Fast Hamm ligger väl ändå inom EU??!!

Jag förstår nu varför missförstånd uppstod.

Mvh
Magnus 

25
22
MikeM:
Vad gäller för b listade djur? Behöver man import tillstånd, måste man deklarera att man har djuren med sig eller räcker det med intyg på dem om man blir stoppad?
var ett tag sen jag tog in djur senast, då var det varaner som låg på cites men de visade jag upp i tullen. Då åkte iofs bara jag o en kompis, tänkte mest på om man åker bussen ner, behöver alla djur kontrolleras då?

5384
4125
Tropfrog:
Nät du reser inom EU med djur så är det precis samma krav på dokumentation som om du reser med djuren inom Sverige eller bara ha dem i sitt hem. Det är ditt lagliga innehav som skall styrkas på förfrågan, inget annat.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
110
82
do_it:
Jag nailade jordbruksverket idag men kanske ngn här vet så man slipper gissa!

Hej
Jag har fått ungar på varaner (Cites B) varanus reisingeri och hoppas på ungar av varanus glauerti oxå och tänkte sälja dessa i Tyskland på mässa där i September.
Vilka dokument måste jag ha för att frakta dessa dit och hem om jag åker dit med abonnerad buss med Sveriges herpetologiska förening?
Det finns ju en risk att jag inte säljer någt djur och då får frakta hem alla igen, det handlar om 4-10 djur då alla ägg inte kläckts ännu. Tidigare behövde man vara importör för att få frakta fler än 5 djur, är det så nu oxå?
Vilka dokument krävs i Tyskland för att få sälja cites B, samma som i Sverige?
Behövs det ngt intyg från veterinär eller är det endast om man åker utanför EU med djuren?
Har ni dokument man kan använda sig av där man kan fylla i namn på uppfödaren av föräldadjuren+mina uppgifter som uppfödare/säljare?
Om jag säljer ungar där jag själv fött upp föräldradjuren oxå måste jag då ändå speca var deras föräldrar kommer ifrån (mor och farföräldrar) eller skriver jag mitt namn på båda fälten?

väntar med spänning på svar..

5384
4125
Tropfrog:
Du behöver inga som helst papper för själva gränsövergången. Som Niclas så vänligt påpekade så ligger Hamm i EU. Det innebär att vi har en gemensam inre marknad för lagligt gods. Däremot så behöver du vissa papper för styrka cites B djurs lagliga ursprung. Utan dessa kan man riskera artskyddsbrott. Dessa papper kan kontrolleras av jordbruksverkets inspektörer i ditt hem, en polis som stoppar dig på vägen, en tulltjänsteman som fattar misstanke eller en kontrollant på mässan i hamm.

Så papper behöver du för djuren, men det har ingenting med gränspassage i en inre marknad att göra.

Veterinärintyg är något som är specifikt för transport till och från EU, inom EUs fria marknad räknas det som handelshinder.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild