Tropfrog skrev:
Jo, det där med att bada ökenlevande djur igen. En seglivad myt som inte ens går att få slut på med vanlig logik och sunt förnuft. Men här kommer det i vilket fall. Artens naturliga utbredningsområde erbjuder absolut inga möjligheter till bad. Inga sjöar bäckar eller hav. Det som definierar en öken är just avsaknaden av vatten.
Att "erbjuda" ett bad brukar handla om att tvinga djuret att göra det mot sin egen vilja. Om man skulle sätta in en balja med vatten kommer den sannolikt inte att krypa ner där självmant eftersom det är helt emot deras natur.
Mvh
Magnus
Lite OT men ämnet "vatten i öken", i detta fallet med skäggagamer, behöver rättas up något.
Myten är nog den omvända, att tro att det inte finns vatten i Australiens torrare delar. Det finns ett nätverk av vattendrag även i där, mitt i P. Vitticeps utbredningsområde. Några är givetvis indre permanenta vattenkällor än andra.
Dessa fylls på i genomsnitt årligen, givetvis beroende på nederbörd under regnperioden som kan vara allt mellan 2 dagar och några månader. När det väl regnar som kan det komma mycket och extremfallet måste nästan vara när Uluru, som vanligtvis föreställs som den största torraste stenen i det torraste och sandigaste området i landet, förvandlas till ett vattenfall. Så nog finns det vatten periodvis.
Något som jag känner till men som jag öppet erkänner att jag inte tänkt på tidigare, är den grundvattenansamling som finns i undefär samma område. Världens största. Så det dyker upp som "pölar" lite här och var verkar det som, samtidigt som bönderna med slaktdjur (kor) pumpar upp grundvatten i dammar.
Innebär detta att det kan badas? Kanske, kanske inte, det överlämnar jag till ägarnas bedömning och ansvar. Personligen väljer jag att duscha mina djur framför att bada dem. En ordentlig dusch. Inte så att det flyter vatten, men tillräckligt för att det ska bli tillfälligt blött och fuktigt. Jag tror det är en lämpligare väg. Det ska givetvis in ske allt för ofta heller, då det troligtvis blir problem med mögel och annat otrevligt.
Nu måste jag kila till jobb. Men hoppas att detta kan ge lite vidare kunskap.
Mvh
Niklas