Kullabo skrev:
Hej!
Jag ser på din profil att träsksköldpaddor är ditt gebit. Vår art går vanligtvis runt på landbacken i Grekland och äter ogräs så den passar nog inte in i sällskapet.
(Kommer du förresten ifrån Bjärehalvön, i så fall har du kanske en av våra gamla sköldpaddor? För ca. tjugo år sedan köpte vi en, som försäljaren sa, grekisk landsköldpadda men när vi fick hem pappkartongen med paddan i visade det sig att så var inte fallet utan den hade lång hals och tre ryggåsar, tala om at köpa grisen i säcken, så vi sålde den vidare till en kille på norra sidan Skälderviken för den passade inte in i vårt sällskap av landsköldpaddor. I så fall trevligt att råkas på detta forum).
Fadern till våra småttingar har vi fått, via ett sköldpaddsforum, av en tjej ifrån Ystad så det vore girigt att göra förtjänst på ätteläggen. Det skulle kul att visa upp småttingarna för henne men hennes adress har vi slarvat bort.
Ha en trevlig helg!
Hej!
Visst är det kul med när de förökar sig! Det är halva grejen med att hålla djur tycker jag, och jag förstår dig att man inte har hjärta att kassera äggen.
Tyvärr sätter reglementet käppar i hjulen med den arten, man måste ha korrekta papper om man ska sälja, men såvitt jag förstår får du lov att skänka bort dom om man skriver gåvobrev.
Försök även på Facebook
www.facebook.com/groups/173342104818231/Men många gånger har jag märkt att när det är "gratis" så poppar många intressenter upp som inte borde ät särskilt pålästa och kanske inte borde ha djur och snart det stackars lilla livet ute på annons igen, eller värre, död. Så var vaksam på vart de tar vägen. Och tycker inte man ska sälja till de som ska ha dom som leksaker till sina barn.
Nej jag är inte från Bjäre, är från sydost Skåne, så vi har nog inte stött på varandra.
Vet du exakt vilken art du har? "Grekisk Landsköldpadda" är ett lite diffust begrepp som kan inefatta flera arter, och få av dom finns i Grekland.
Men får man det vetenskapliga namnet så vet man exakt vilken art/underart man menar.
Hoppas du hittar ett bra hem till dom! Lycka till :-)