Ljusfråga för mina växter!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
7
doohan:
Har ett 90x45x90cm Exo Terra, som jag nu har en Monstera, En Gullranka, och kommer att stoppa i en till Gullranka. Har idag endast en dualhuv med en normalbelysning och en Hid lampa, och på sidan av denna en separat värmelampa . Så det känns lite mörkt i den vänstra halvan av terrariet. Behöver min gröna växter mer ljus? Det saknas en Gullranka lr en Benjaminfikur till vänster i terrariet på bild. Det ska bli hem för en kameleont.

5392
4133
Tropfrog:
Några led lister hade säkert inte skadat.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1044
1182
NellyNiklas:
LED är absolut att föredra då den avger minst värme neråt i terrariet. Finns olika alternativ. En list på rulle som föregående talare nämnde funkar med lite fantasi. Du kan dra den fram och tillbaka och sätta belysningen på olika timers då får du en enkel variant av "soluppgång"/"solnedgång" när belysningen sätts på och stänga av vid olika tider.

Du LKAB även köpa dedikerad växtbelysning/glödlampa på exempelvis IKEA mfl. för en billig peng.

Ett tredje alternativ är en kraftigare LED-strålkastare med hög intensitet från exempelvis LED grossisten eller annan försäljare.

Mvh
Niklas

5392
4133
Tropfrog:
Jag gillar dusks led lister istället för.de där mjuka "slangarna" på rulle. Väl anpassade för ändamålet och enklare att hantera.

Istället för flera timers kan man använda led controller. De är så billiga idag att det blir både billigare och bättre än flera timers.

I mitt stora terrarium så behöver jag extra värme trots rätt fett med belysning. Skulle egentligen inte skada med mindre energieffektiv belysning så att värmen kom mer uppifrån. Men det är ju i princip utdaterad teknik, så det får vara värmematta istället som är mindre naturligt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild