Vilken rullsvansleguan har jag

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

728
387
Johnexotics:
Kom hem med denna rullsvansleguan från mässan. Tänkte bara fråga om nån har koll på latinska namnet. Tydligen ska det finnas ett gäng. Hon som hade hen innan tagit in denna som "rescue " så hon visste inte själv  enda jag vet den tillhör  
Leiocephalus

459
138
Pakke:
Johnexotics skrev:
Kom hem med denna rullsvansleguan från mässan. Tänkte bara fråga om nån har koll på latinska namnet. Tydligen ska det finnas ett gäng. Hon som hade hen innan tagit in denna som "rescue " så hon visste inte själv  enda jag vet den tillhör  
Leiocephalus

För mig är det svårt att se vilka är den att tyda på bild pga ljus. Men jag antar den är en hona pga utseendet. Kanske Leiocephalus schreibersii eller annat latinska namnet?

Här är är mina 1.1.0 - Leiocephalus schreibersii

728
387
Johnexotics:
Kan fixa fler bilder sen. :) Om det skulle hjälpa. Kör du ett par tillsammans?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Kan kanske vara Leiocephalus carinatus annars? Det är en av de arter som säljs i hobbyn och är inte lika "bulky" som L.schreibersii.

459
138
Pakke:
Johnexotics skrev:
Kan fixa fler bilder sen. :) Om det skulle hjälpa. Kör du ett par tillsammans?

Ja det ska hjälpa om det visar rätt och tydliga med färger då vet vi vilken den är.

Leiocephalus carinatus kanske det stämmer in som andra skrev ovanför?

Ja de bor tillsammans. Du ser hona brukar ligga bakom eller på haenns rygg för hon visar sin ömthet. När de första gången träffas då de bör hållas tillsammans i resten av livet. För det kan skador hos dom förekomma om de spereras om och träffa andra. När de försts gången möttes för 5 år sedan slog de slint av varamdra och honan har förlorat en klor på grund av "hårt ragg"

Sedan de är lugna och hålla ihop så längre funkar det bra. Parar sig regelbundet utan våldsamt flirt. Därför bör de hållas ihop i resten av livet.

Hanen är snart 6 år gamla och honan 5 år. De kan uppleva till 20 - 30 år gamla.

728
387
Johnexotics:
Pakke skrev:

Ja det ska hjälpa om det visar rätt och tydliga med färger då vet vi vilken den är.

Leiocephalus carinatus kanske det stämmer in som andra skrev ovanför?

Ja de bor tillsammans. Du ser hona brukar ligga bakom eller på haenns rygg för hon visar sin ömthet. När de första gången träffas då de bör hållas tillsammans i resten av livet. För det kan skador hos dom förekomma om de spereras om och träffa andra. När de försts gången möttes för 5 år sedan slog de slint av varamdra och honan har förlorat en klor på grund av "hårt ragg"

Sedan de är lugna och hålla ihop så längre funkar det bra. Parar sig regelbundet utan våldsamt flirt. Därför bör de hållas ihop i resten av livet.

Hanen är snart 6 år gamla och honan 5 år. De kan uppleva till 20 - 30 år gamla.

Få.vänta.se om hen ändra sina färger :)

459
138
Pakke:
Johnexotics skrev:

Få.vänta.se om hen ändra sina färger :)

Antar den är unge? Okej då man kan se deras färgen som visar sig när de är 4 -6 månader gamla på ungefär bara. Men det beror på art självklart.

Förresten, Leiocephalus är rätt mycket gulpskt. :)

Mina paret äter minst 5-10 syrsor, 5 - 10 rosenbagglarver, mjölmaskar, några dubior på per vecka. 

728
387
Johnexotics:
Pakke skrev:

Antar den är unge? Okej då man kan se deras färgen som visar sig när de är 4 -6 månader gamla på ungefär bara. Men det beror på art självklart.

Förresten, Leiocephalus är rätt mycket gulpskt. :)

Mina paret äter minst 5-10 syrsor, 5 - 10 rosenbagglarver, mjölmaskar, några dubior på per vecka. 

Osäker på ålder men hen är rätt liten
Har inte sett min äta en men slänger i mat å dom försvinner :p. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild