Ny ägare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
pen:
Hej!
Jag och min sambo har blivit väldigt intresserade av att skaffa en dvärgskäggagam, har läst på mycket och tror det hade fungerat bra. Vi har inte en jättestor lägenhet och vill kunna erbjuda mycket utrymme åt den skäggis vi isåfall skulle ta in, men vi har lyckats hitta en lämplig yta för ett stort terrarium, har aldrig ägt reptil förut så allt är ganska nytt och vi har mycket att läsa på om och lära oss innan det är dags.
Har ni några tips? Jag undrar även om hur mycket det kostar i månaden ungefär? Bör man ha en "odling" med insekter rent ekonomiskt istället för att köpa?
Tacksam för alla tips vi kan få!:)

728
387
Johnexotics:
Välkommen till hobbyn. Det finns ett skötselråd på sidan. Ni kan börja med. 

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

pen skrev:
Hej!
Jag och min sambo har blivit väldigt intresserade av att skaffa en dvärgskäggagam, har läst på mycket och tror det hade fungerat bra. Vi har inte en jättestor lägenhet och vill kunna erbjuda mycket utrymme åt den skäggis vi isåfall skulle ta in, men vi har lyckats hitta en lämplig yta för ett stort terrarium, har aldrig ägt reptil förut så allt är ganska nytt och vi har mycket att läsa på om och lära oss innan det är dags.
Har ni några tips? Jag undrar även om hur mycket det kostar i månaden ungefär? Bör man ha en "odling" med insekter rent ekonomiskt istället för att köpa?
Tacksam för alla tips vi kan få!:)

Lyfter föregående talare. Skötselrådet har mycket matnyttig information, men sluta inte där utan läs mer, låna eller köp någon bok, lyssna på podcasts mm. 

Mvh
Niklas

5
2
ReptileHeaven:
NellyNiklas skrev:

Lyfter föregående talare. Skötselrådet har mycket matnyttig information, men sluta inte där utan läs mer, låna eller köp någon bok, lyssna på podcasts mm. 

Mvh
Niklas

Youtube!! 

5456
4181
Tropfrog:
Problemet med youtube är att vem som helst kan ge information där, även de som inte har en aning eller de som kommer från en kultur där djurhållningen håller en lägre standard än i Sverige. För att inte tala om all stora kanaler vars främsta uppgift är att sälja prylar. Har man lite grundkunskaper så sorterar man lätt, men som nybörjare kan det vara svårt och man får en dålig start.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:
ReptileHeaven skrev:

Youtube!! 

Tropfrog skrev:
Problemet med youtube är att vem som helst kan ge information där, även de som inte har en aning eller de som kommer från en kultur där djurhållningen håller en lägre standard än i Sverige. För att inte tala om all stora kanaler vars främsta uppgift är att sälja prylar. Har man lite grundkunskaper så sorterar man lätt, men som nybörjare kan det vara svårt och man får en dålig start.

Mvh
Magnus 

Youtube är absolut ett alternativ. Dock har Tropfrog en poäng i det han skriver. Kan man vara kritisk och sålla ut det användbara så är det en bra källa, men Youtube är inte på något sätt korrekturläst innan klipp läggs upp. Om det görs så är det lätt räknat. Böcker och vetenskapliga artiklar anser jag är alltid bästa källan utöver att prata med folk, men man ska vara kritisk mot allt man ser och läser. Det skadar aldrig att fråga om något verkar misstänkt. 

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild