EmanuelKarl skrev:
Välkommen till hobbyn!
Till Grammostola rosea bör substratet definitivt vara åt det torra hållet. Du kan google "Grammostola rosea natural habitat" så ser du ungefär hur det ser ut där de lever. Som redan nämnts klättrar den antagligen för att substratet är för fuktigt; egentligen är det en marklevande art. Ett tips är dock att hålla ett hörn fuktigt sedan när du låtit resten torka. Det kan du t.ex göra genom att ha en vattenskål i ett hörn och sedan svämma över vattenskålen någon gång i veckan.
Det finns egentligen ingen matrutin som fungerar för alla, inte ens någon rutin alltid passar för samma spindel. Du vill att bakkroppen ska vara ungefär lika bred som eller lite bredare än framkroppen, sedan får du anpassa bytesmängd och storlek efter det. Man får en känsla för det efter ett tag, men det är inget dåligt om det blir väldigt oregelbundet. Blir bakkroppen riktigt fet kan man ta det lugnt med maten tills den ömsat (man kanske kan ge den någon enstaka liten munsbit men man vill inte att den ska bli överviktig). Detta är trots allt djur som kan gå riktigt länge utan mat. Mina större spindlar brukar få någon enstaka vuxen dubia i månaden, men det växlar väldigt mycket. Är den nyömsad (=liten bakkropp) kanske jag matar någon extra gång under nästkommande månad (dock aldrig inom en vecka efter öms, ibland väntar jag två veckor för riktigt stora) och ett tag senare kanske jag drar ner på det lite om den börjar bli tjock.
Om din spindel någonsin matvägrar (vilket lär hända då du valt en art ökänd för att göra just det; jag har för mig att det fanns ett fall då en rosea inte åt på två år) så är det ingen fara. Spindlar kan matvägra i många månader, oftast på grund av öms men ibland till synes utan anledning. Se då till att inte lämna mat inne hos spindeln under den tiden.
Lycka till med din spindel!
Tack för ett superbra svar! Uppskattar det! Har googlat nu och lärt mig lite mer om hur dom lever. Tipset om vattenskålen är toppen! Yes, har hört om att denna art kan fasta länge, så jag är redo! :)