När är ormar vuxna och hur växer de?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
31
snakeside:

Jag tycker att det generellt är svårt att hitta information om när olika arter av ormar är vuxna och färdigväxta. Är det för att det är svårt att säga, att det kan variera enormt mellan individer i samma art eller är det för att det är ointressant information för de flesta?

Hur växer ormar egentligen? Rent hypotetiskt, om jag skulle ge samma orm massor med mat hela livet, kommer den bli större som vuxen än om den fick mindre mat? Eller kommer det bara bli stor snabbare och sen bli ungeför samma storlek fast mycket tidigare?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
En orm växer hela sitt liv. Dom växer såklart snabbare när dom är yngre, oftast mest tillväxt innan ormen blir könsmogen. Generellt blir en orm könsmogen/vuxen nånstans mellan 2-5 år och det är under den tiden den kan växa snabbast/mest. 

Ett däggdjur når ju sin fulla storlek inom x antal år och sedan växer dom inte mer, i stort sett. Reptiler och fiskar växer hela livet. Mycket beroende på mattillgång. 

En orm växer i takt med hur mycket mat den får. Teoretiskt kan man ha samma art men mata dom olika och dom vuxna individerna kommer ha olika storlek. Dock är det en balansgång! Väldigt enkelt att mata exempelvis en orm för mycket/ofta! Bättre då att vara något mer restriktiv med maten men absolut inte svälta djuret. 

Men storleken på bytesdjuren och hur frekvent ormen äter spelar en stor roll hur stor individen blir som "fullvuxen". 

Alla arter har en maxlängd och även med mer mat blir dom inte större... utan bara fetare och lever kortare. 

36
31
snakeside:
Jonas_ skrev:
En orm växer hela sitt liv. 
...

Alla arter har en maxlängd och även med mer mat blir dom inte större... 

Tack för ditt svar, men säger du inte emot dig själv här? Eller missförstår jag dig? Vi kan ta KP som exempel och anta att den får lagom med mat hela livet. Kommer den nå en storlek där den stannar i växten eller kommer den alltid växa och bli längre? Om jag förstått det rätt så är 20 år en rätt "normal" livslängd på en KP. Vid vilken ålder når den sin maxlängd eller blir den längre hela livet? 

Hur vet man när/om en orm nått sin maxlängd? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
snakeside skrev:

Tack för ditt svar, men säger du inte emot dig själv här? Eller missförstår jag dig? Vi kan ta KP som exempel och anta att den får lagom med mat hela livet. Kommer den nå en storlek där den stannar i växten eller kommer den alltid växa och bli längre? Om jag förstått det rätt så är 20 år en rätt "normal" livslängd på en KP. Vid vilken ålder når den sin maxlängd eller blir den längre hela livet? 

Hur vet man när/om en orm nått sin maxlängd? 

En orm kommer alltid att växa. Men inte bara på längden. När den blivit könsmogen brukar tillväxten på längden avta något och den börjar lägga på sig omkrets/massa betydligt mer än den växer på längden. 

Vill du veta på centimeter vid vilken ålder den når sin fulla längd kan jag inte svara på det : ) 

Men ju äldre en orm blir ju längre och tyngre kommer den bli (inom artens förutsättningar såklart). Sen vet jag inte om vi pratar om mm, cm eller decimeter ormens sista år i livet, men växer gör dom. 

Det går att påverka ormens ålder för könsmognad med mer mat första året/åren.. dock anser jag det vara ett dåligt sätt att se på det. Du förkortar även livslängden dramatiskt skulle jag påstå. 

Inom alla arter finns ju individuella särdrag också. Vissa kommer bli mindre än förväntad maxlängd även om dom matas regelbundet och mycket och tvärtom såklart. Storleken har såklart med arv och gener och göra också. 

Jag kanske missuppfattade dina frågor/funderingar? : ) 

36
31
snakeside:

Du missuppfattar mig inte, jag tycker att du ger bra svar på vad jag funderar över. Jag bara hoppas att jag förstår rätt.

Jag är van vid däggdjur och som du säger så växer de ju annorlunda och jag blev nyfiken på hur ormar växer och om man vet efter ett par år hur stora de kommer att bli. Jag inser att svaret på den frågan är njae, men man kan gissa beroende på art på orm. 

Jag håller helt med om att det inte alls låter sunt att mata massor för att få ormen känsmogen snabbare, det hoppas jag är undantag eller möjligen okunskap som ligger bakom. 

Jag har en KP som är nästan 2år och jag har fått frågan om hur stor hon blir, när är hon fullvuxen och lite sånt och som nybörjare har jag svarat generellt på hur stor en KP hona brukar bli men sen började jag fundera mer om när hon är "fullvuxen" och om hon kommer sluta växa eller hur det funkar. Så jag försökte googla men hittade rätt lite information om det. Just KP är ju en rätt enkel orm rent storleksmässigt men det finns ju andra arter som kan variera betydligt mer och då började jag undra hur det funkar för dem, om man "vet" vid en viss ålder att de inte kommer växa mer och isf vilken ålder det är. 

Sen borde jag väl gå och lägga mig egentligen men det är svårt när man hamnar i ett kaninhål av tankegångar. Det hjälper ju inte att ormen är som mest vaken den här tiden och har uppvisning i terrariet så man vill vara vaken och titta på när hon klättrar omkring och ramlar ner, för hon tror hon är en smidig trädboa eller nåt.

Medlem i SkHF
1041
1168
NellyNiklas:

De mått som angivs i informationsblad etc är ofta statiska genomsnittsvärden, inte allt för sällan från vetenskapliga studier i  vilt tillstånd. Över tid och med stort antal så får man en statisk "maxlängd". 

I övrigt så finns inte mycket att tillägga till det som Jonas redan sagt. Så länge ormen lever och mår bra så växer den, givetvis fortare och längre i fångenskap jämfört med sin artfrände i det vilda. 

Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att i förtid beräkna fram en maxlängd. Du kan referera till en teoretisk längd, men individen kan likaväl bli en dm kortare eller längre. Mycket hänger säkert på utvecklingen inuti ägget. Det finns rapporter från Australien där egg som låg i den högre gränsen vid temperaturgradienten i inkubatorn kläcktes med deformationer, kortare svansar och krokiga ryggrader. Dessa avled en kort tid efteråt. Ett litet sidorspår kanske...

31
13
bunnylover22:
snakeside skrev:
Du missuppfattar mig inte, jag tycker att du ger bra svar på vad jag funderar över. Jag bara hoppas att jag förstår rätt.

Jag är van vid däggdjur och som du säger så växer de ju annorlunda och jag blev nyfiken på hur ormar växer och om man vet efter ett par år hur stora de kommer att bli. Jag inser att svaret på den frågan är njae, men man kan gissa beroende på art på orm. 

Jag håller helt med om att det inte alls låter sunt att mata massor för att få ormen känsmogen snabbare, det hoppas jag är undantag eller möjligen okunskap som ligger bakom. 

Jag har en KP som är nästan 2år och jag har fått frågan om hur stor hon blir, när är hon fullvuxen och lite sånt och som nybörjare har jag svarat generellt på hur stor en KP hona brukar bli men sen började jag fundera mer om när hon är "fullvuxen" och om hon kommer sluta växa eller hur det funkar. Så jag försökte googla men hittade rätt lite information om det. Just KP är ju en rätt enkel orm rent storleksmässigt men det finns ju andra arter som kan variera betydligt mer och då började jag undra hur det funkar för dem, om man "vet" vid en viss ålder att de inte kommer växa mer och isf vilken ålder det är. 

Sen borde jag väl gå och lägga mig egentligen men det är svårt när man hamnar i ett kaninhål av tankegångar. Det hjälper ju inte att ormen är som mest vaken den här tiden och har uppvisning i terrariet så man vill vara vaken och titta på när hon klättrar omkring och ramlar ner, för hon tror hon är en smidig trädboa eller nåt.

har inte hört talats om en kp som har blivit större än 180cm så skulle nästan säga att max längden är runt där men man måste ju alltid mäta för att vara säker! en hane blir typ inte längre än 80-130cm ish (brukar vara mindre) har en hona som är fullvuxen o har ingen anning hur gammal hon är men hon väger 2100 gram o är runt 140-155 ish (fick henne för några veckor sen så kan knappt komma nära hennes huvud utan att hon rör sig) skulle verkligen vilja veta hur gammal hon är dock men vet inte hur för jag får inte kontakt i säljaren.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild