Hjälp! Är min orm sjuk?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Fioplina:

Hej! Jag har en kungsboa (född 2019) som jag skaffade för 3 månader sedan. Hon ömsade någon dag efter att jag köpt henne och jag gav henne en 400g råtta efter ömsningen (förra ägaren brukade mata henne en gång i månaden och variera med 300g & 400g råttor) hon åt den utan problem men efter de har hon inte riktigt velat äta. Efter en del försök fick jag i henne en 150g råtta den 23/1. Försökte mata igen den 13/2, då högg hon råttan tre gånger men åt den aldrig. Hon har nu börjat bli väldigt smal och har sett att hon börjat se torr ut på ryggen. Hon badar väldigt ofta men tycker inte de skulle göra henne så torr. Hon har alltid varit lugn och trevlig vid hantering så skulle inte påstå att hon blivit slöare på senaste tiden och hon är fortfarande nyfiken och har mycket tungspel när något händer. 

Kan det vara ibd? Kan man smörja henne med något mot hennes torrhet? Har ni några tips på vad de kan vara? 

720
383
Johnexotics:
Bild säger 1000 ord

5384
4125
Tropfrog:
Jag är absolut ingen expert på arten. Men har sett en del på forumet . Att kp matvägrar är nog det allra vanligaste ämnet här. Jag tror att det främst beror på att vi människor underskattar hur mycket de egentligen behöver. Djur precis som människor svälter sig inte till döds frivilligt.

Jag tänker att en orm från fuktigt klimat som badar mycket beror på att luftfuktigheten är fel.

Men som sagt, inte expert på arten, bara en observatör och tänkare.

Mvh
Magnus 

4
0
Fioplina:

Tropfrog skrev:
Jag är absolut ingen expert på arten. Men har sett en del på forumet . Att kp matvägrar är nog det allra vanligaste ämnet här. Jag tror att det främst beror på att vi människor underskattar hur mycket de egentligen behöver. Djur precis som människor svälter sig inte till döds frivilligt.

Jag tänker att en orm från fuktigt klimat som badar mycket beror på att luftfuktigheten är fel.

Men som sagt, inte expert på arten, bara en observatör och tänkare.

Mvh
Magnus 

Det låter vettigt, tusen tack för svaret. Får testa att höja luftfuktigheten och hoppas att de kan hjälpa.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Om du är orolig över vikt så väg den. Då ser du tydligt om den går ner för mycket i vikt. Ett par månader utan mat är inget att oroa sig för om ormen i övrigt är frisk och inte tappar massa i vikt.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Fioplina skrev:
Hej! Jag har en kungsboa (född 2019) som jag skaffade för 3 månader sedan. Hon ömsade någon dag efter att jag köpt henne och jag gav henne en 400g råtta efter ömsningen (förra ägaren brukade mata henne en gång i månaden och variera med 300g & 400g råttor) hon åt den utan problem men efter de har hon inte riktigt velat äta. Efter en del försök fick jag i henne en 150g råtta den 23/1. Försökte mata igen den 13/2, då högg hon råttan tre gånger men åt den aldrig. Hon har nu börjat bli väldigt smal och har sett att hon börjat se torr ut på ryggen. Hon badar väldigt ofta men tycker inte de skulle göra henne så torr. Hon har alltid varit lugn och trevlig vid hantering så skulle inte påstå att hon blivit slöare på senaste tiden och hon är fortfarande nyfiken och har mycket tungspel när något händer. 

Kan det vara ibd? Kan man smörja henne med något mot hennes torrhet? Har ni några tips på vad de kan vara? 

Jag har inga raka svar att ge såhär direkt men dock en del frågor och eller funderingar : ) 

För det första skulle jag vilja påstå att en frisk kungsboa inte blir smal på 3 månader, även helt utan mat. Nu har ju din tom ätit två gånger på 3 månader om jag förstår dig riktigt? 

Det kan mycket väl vara flytten och årstiden som fått henne att tillfälligt hålla igen på maten. En hel del kramormar slutar äta helt vintertid. Jag ger inte mina mat mellan december och mars/april (gjort så i långt över tio år nu, med alla pytonormar och boa).  Så vänta några veckor eller månader innan du provar igen tycker jag. Du kan prova med mindre bytesdjur också, det kan trigga vissa som haft längre uppehåll med maten. Viktigt att inte prova mata för ofta. Gärna låta ormen vara helt ifred tills den kommit igång riktigt med maten. 

Angående att ormen ser torr ut på ryggen. Är den torr på ryggen eller ser den torr ut? : ) en orm som badar mycket får ofta vita/ljusa avlagringar (kalk) på ovandelen av kroppen. Inte det du uppfattar som torrt skinn på ryggen? 

Jag håller även med om att bra skarpa bilder säger mycket mer än många textrader.. 

Att en kramorm badar mycket behöver inte betyda att något är fel, individen kanske bara gillar badbaljan som tillhåll. Men det kan såklart betyda andra saker också. Är det för varmt söker dom sig ofta till vatten. Är det klent med gömställen och inredning kan en stressad orm också söka sig till vattnet som skydd i brist på annat. Det är några exempel men omöjligt att svara på för mig då jag inte känner just din orm! : ) 

Att smörja en torr orm har jag aldrig någonsin hört talas om kan jag också säga. Då lever den i alldeles fel miljö eller något annat svårt problem. Den bör ha tillgång till hög luftfuktighet och badmöjligheter, men absolut inte leva fuktigt eller blött i terrariet, en balansgång. 

Jag tror du oroar dig i onödan, men det är bara min känsla och en gissning. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild