Diarré?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Bell169:
För ett tag sedan tog jag över en majsorm, vuxen.
Tidigare hade han inga gömmor, ingen värme och hade inte blivit hanterad. Han var väldigt rädd och gömde sig hela tiden första två veckorna.
Ny har han tre gömmor, värme, ljus igång ca 8 tim/dag och har börjat bli rätt social och aktiv. Han kommer ut när jag är hemma och han älskar att utforska nya rum.

Han har ätit bra (liten råtta varannan vecka) och dricker regelbundet. Först efter 3 veckor hos mig bajsade han. En megastor, otroligt illaluktande hårig bajskorv...

Gången efter var en mer "normal" avföring. Han fick nu mat för 48 timmar sedan och jag brukar låta honom vara ifred i minst 3 dagar men han var så nyfiken och ville gärna komma ut så jag tog ut honom. Ganska fort kom det en liten pöl med slemmig, vit/brun blöt avföring. 

Tog jag ut honom för snabbt? Kan han vara sjuk? Är det normalt?

Det enda som har ändrats är att han en gång har fått två små möss istället för en råtta samt att han fått en ny pinne att klättra på i terrariet.

Medlem i SkHF
1041
1168
NellyNiklas:
Enklas är att helt enkelt låta ormen vara ifred efter att den ätit. Ännu bättre låta den var helt och hållet.
På så vis så har du eliminerat en felkälla. 

Grenen har jag ytterst svårt att tro att den skulle påverka ormen negativt.

Utöver det återstår antingen mössen eller råttan som felkälla. Håll dig till möss och se om det händer igen. 

Du kan även kolla temperaturerna i terrariet så att de ligger rätt till. 

Att ett djur kryper längs glaset betyder inte att den vill komma ut och socalisera. Det är mer en fråga om att den djuren inte kan uppfatta transparent glas, men den ser att det finns yta att röra sig på. 

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild