Tropfrog skrev:
Precis vad jag tänkte! Jobbade ett år på universeum och hade ibland djurskötarnas telefon. Ringde varje dag folk med för stora djur de ville sälja. Alltsomoftast sa vi nej och hänvisade till veterinär för avlivning. Om vi tog emot något så var det något vi tyckte var interesant och bara om det var gratis.
Generellt sett är det väldigt omständligt för ett företag som är momspliktigt att köpa av en privatperson. Lagar och regler gör det i princip omöjligt utan att fuska.
Skall du skaffa ett djur så ha med dig att djuret är ditt ansvar genom hela dess liv. Du skall vara väl medveten om vad som krävs och vara beredd att satsa långsiktigt.
Mvh
Magnus
Jag har samma erfarenhet som dig när man jobbat på eller pratat med folk som jobbar med akvarie och terrariedjur. Ringer folk varje vecka och vill sälja eller skänka djur som vuxit ur nuvarande hem. Brukar nästan alltid sluta med avlivning, som självklart djurägaren bekostar och ordnar. Tror inte några seriösa anläggningar köper eller tar emot djur från okända privatpersoner, för stora risker bl.a och säkert ett regelverk som ska krångla lite : ) Dom stora anläggningarna brukar vilja skaffa sina djur som små, ofta från andra offentliga anläggningar.
Att köpa ett krokodildjur (eller vilket levande djur som helst!) som man vet att man inte kommer ha varken plats eller kunskap att hålla som vuxen är korkat tycker jag. Att sedan hoppas på att få sälja eller skänka djuret till ett zoo är inte mycket klokare det tyvärr. Då ska man ha ordnat det innan man köper djuret. Typ ett kontrakt med ett konkret zoo som lovar att ta över djuret som vuxen, oavsett skick och andra omständigheter på djuret. Lycka till : )