Matvägrande kp hona

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
snekk:

Jag har då en kp hona som är leucistisk (tror jag det heter), hon är 6 år tror jag och jag har ägt henne i drygt ett år, och under det här året har hon vägrat äta.. kan någon hjälpa mig lista ut varför? För min andra kp äter glatt...
Hon har nu även fått röda/rosa "utslag" på hela kroppen, hon har haft det tidigare i samband med öms, men nu är det mer än vanligt. Vet någon vad det är och om det hör ihop med öms eller annat? 

(jag har försökt lägga till en bild för att visa hur det ser ut men det gick inte)

Medlem i SkHF
1041
1168
NellyNiklas:

Prova ta ett foto i samband med skapandet av ditt inlägg. Det brukar funka. "Take photo" istället för "photo library".

I övrigt är det inte ovanligt att ormar, i synnerhet KP, matvägrar. Finns en rad olika anledningar.

Är det första gången eller har den matvägrat en längre tid? Edit. Gick tillbaka och läste att du haft den 1 år och den har matvägrat hela tiden i din ägo. Stämmer det?

Hur levde den hos förra ägaren? I ett rack? Stort terrarie? Litet terrarie? 

31
13
bunnylover22:
snekk skrev:
Jag har då en kp hona som är leucistisk (tror jag det heter), hon är 6 år tror jag och jag har ägt henne i drygt ett år, och under det här året har hon vägrat äta.. kan någon hjälpa mig lista ut varför? För min andra kp äter glatt...
Hon har nu även fått röda/rosa "utslag" på hela kroppen, hon har haft det tidigare i samband med öms, men nu är det mer än vanligt. Vet någon vad det är och om det hör ihop med öms eller annat? 

(jag har försökt lägga till en bild för att visa hur det ser ut men det gick inte)

kan vara så att den är sjuk, i det fallet skulle jag ta den till en vetrinär men om den är rosa runt magen kan det vara något annat även fast det kan vara täcken att din kungspyton är sjuk, jag skulle prata med en vetrinär om detta bara ifall att det skulle vara livshotande o va det gäller maten så kan det vara pågrund av att den är sjuk men detta är i värsta fall, i bästa fall skulle jag säga att det kan vara tempraturen i terrariumet, fuktigheten, bottenmaterialet, något i terrariumet som dom kan vara allergiska mot? eller nått annat sånt o vad det gäller maten så kan du försöka leka med maten men om det inte går så kan du lägga maten på ett ställe i terrariumet där din orm kan hitta det, låt maten inte vara kvar mer än ish 3-6 timmar (tror det kan börja lukta etc)

detta är vad jag själv har kollat upp men kan alltid vara något annat.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Hur länge sen är det den åt? KP är notoriska matvägrare. Om den i övrigt är frisk och välnärd bör det inte vara någon fara, och 2-3 månader utan mat är inget konstigt.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Kan också vara så att den inte vill äta när du är i närheten. låt maten ligga i terrariet och gå inte dit och var inte i samma rum. Alternativ placera ormen i en låda tillsammans med mus/råtta och sätt lådan i ett rum som du inte går in i. Det har fungerat med andra ormar som varit skygga med att käka inför publik och blivit störda när man rört sig utanför deras terrarium. Jag har en KP som släpper maten direkt den märker att jag är kvar, så med den måste jag se till att den tar maten, sen stänga terrariet och försvinna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild