Nästan ett år senare har det äntligen hänt något. Då jag fick ett terrarium av farbrorn (Exo terra Medium X-tall, 60x45x90) så lades aluminiumprojektet på is. Lika bra då det tänkta bottenkaret uppenbarligen fått en spricka.
Nåväl. En j*vla massa fogskum senare (ca 4 liter) och en hel del karvning har jag en "färdig" bakgrund.
Jag började med att bygga upp en grund som jag kunde arbeta med, ville ha en jämn sluttning topp till botten som grundstruktur.
Sedan började jag skära ut krukplaceringarna. Man hade kunnat skumma upp allt och tryckt ner krukorna men jag kände att jag ville ha bättre koll på hur allt ser ut när akvariet står upp. Dessutom ville jag ha en del krukor väldigt nära bakglaset och tänkte att fogskummet skulle trycka ut krukorna.
Såklart fick skummet härda innan jag karvade. (iallafall oftast..) Men rekommenderar att vänta tills det har härdat helt, det blir mindre klibbigt så.
När jag slutligen karvat färdigt hade jag fyllt flera plastpåsar med fogskumsrester. Måste ha förbrukat min årliga mängd härdplast för 2024.
Som ni ser är krukorna inlindade i plastfolie. Då jag fick fylla i lite hålrum med fogskum gjorde jag så för att undvika att skummet fäster i krukplasten. Det funkade perfekt och när det härdat så kunde man skära bort överkanten, dra ut krukan och "skala av" plastfolien.
Färdigkarvat:
Vidare sprutade jag i fogskum i en pappkartong och använde mig av penslar för att "måla på fogskum" och sedan ha på hygrolon på detta. Det gick rätt så smidigt om man tänker bort att fogskum är skitklibbigt. Tror inte det finns någon bättre eller sämre pensel i detta fall, dock skulle jag använt penslar i helplast nästa gång om man tänker på eventuell återvinning, för fogskummet var svårborttaget.
Jag använde vanliga knappnålar för att få fast hygrolonet i de djupare dalarna, det var klurigt ibland och en del detalj tappades. Detta steg gjorde jag när terrariet stod upp för att komma åt bäst (dörrarna var i vägen liggandes).
Färdigt:
Samt lite växter i:
Nu gäller det bara att det växter till sig och att hygrolonet får lite mossa på sig. Hade en epiweb-gren som kanske sätts fast i framtiden. För tillfället kommer jag sköta mistingen manuellt men planen är att ha ett mistingsystem så småningom.
I helgen kommer det troligtvis vattenfyllas för att testa om det är tätt. Hygrolonet och fogskummet bör inte läcka ut något i vattnet vilket var en oro för mig med lim+torv-alternativet
Djur har jag inte funderat något vidare på. Då jag är akvarist i grunden kanske det blir småfisk och inget mer tills det vuxit på sig ordenkligt. Har ni förslag på något kul och nybörjarvänligt (groda/ödla) är det välkommet.