Bowery skrev:
Ang just varaner, ackie, varanus acanthurus, är dvärgvaran och är inte alls jämförbart att varken hantera m.m likt de sorter du nämner. Vill du ha bra varan erfarenhet skulle jag nog rekommendera åtminstone stäppvaran, då den blir större och kraftfullare än dvärgvaraner,om du vill få bra erfarenheter. Annars till 6,5 kvm kan du väl slänga in band samt nilvaran, om du känner dig trygg med dessa djur :)
Stäppvaraner är något jag också kikat på, men jag har blivit något avskräckt från arten på grund av den enorma mängden insekter som arten tycks kräva som diet för att inte utsättas för övervikts-relaterade sjukdommar. Detta kan ju dock såklart vara något jag fått om bakfoten?
Nilvaraner är nog en art jag skyr som pesten (dock är de såklart extremt häftiga djur!). De tycks dock fullkomligt olämpliga som husdjur om man inte har enorma erfarenheter av stora ödlor, något jag verkligen inte besitter. Bandvarander tycks ha ett betydligt bättre humör, men de blir ju verkligen enorma, bra mycket större än en argus. Och jag har fått intrycket att de kräver mycket vatten i sitt terrarium, vilket komplicerar djurhållningen en hel del?
Tropfrog skrev:
Nu kanske inte detta är svaret på din fråga.
Hade jag haft 6,5 kvm terrarium så hade jag tittat efter ödlor som är naturligt grupplevande och skaffat flera. Det blir mer liv och rörelse samt att man verkligen kan studera deras naturliga beteende, skydd av revir, gruppdynamik, hierarkier, uppvaknande etc.
Den största grupplevande ödlan jag känner till är Ouroborus cataphractus. Men det kan absolut finnas andra jag inte känner till.
Mvh
Magnus
Nej det svarar ju inte på min fråga, men det är en intressant tanke jag inte hade tänkt på, och det tackar man mycket för! Skall ta med det i planeringen.