Ormar som inte äter.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Hej!
Jag har två ormar från en kull på 14 som inte äter.
Jag har provat många olika metoder att mata dem men inget funkar.
En person med väldigt mycket kunnande och erfarenhet tycker att det kan vara en dum idé att kämpa en längre tid, utan att låta svagare individer dö. Detta pga att det inte är bra att dessa eventuellt kan sprida svaghet och dåliga gener vidare. 
Då får man såklart avliva dem och inte svältas dem till döds.

Vad är din åsikt?

Jag håller dem vid liv genom att tvångsmata dem med köttfärs med en smal spruta. 
Detta är ju inget fungerande sätt att fortsätta med. Inte kul för ormarna heller.

31
13
bunnylover22:
Hej! du kan ju alltid testa att ha dom i en påse med sitt byte eller i värsta fall tvångs-mata dom, finns vidoes to youtube på detta om du är osäker på det men om det inte fungerar kan du alltid fråga andra uppföddare för råd eller också hjälp.

31
13
bunnylover22:
nu när jag tänker på det kan det också vara pågrund av massa grejer som tempraturen o fuktigheten etc men går ju alltid att fixa, bara va säker också att dom har allt de behöver i sin miljö för att må bra o också tänk kanske inte stressa ut dom för det kan vara så att dom känner sig obekväma eller nått sånt som jag sa det kan vara många saker men hoppas det löser sig iaf! (:

5384
4125
Tropfrog:
Jag skulle lyssna på den personen i din närhet med mycket kunskap och erfarenhet. 12 friska ungar är inte så illa.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Vad är det för art? Att tvångsmata med hela bytesdjur är att föredra istället för färs.

Sen finns det ju redskap tex pinkiepump, men den har jag ingen erfarenhet av. Då blir det en muspinkies-färs istället.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:

Undrar också vilken art det gäller, hur gamla de är samt hur länge de gick innan första tvångsmatningen?

Hur stora byten har du gett dem? Har du get dem något mindre, typ ett muslår, svans eller något liknande?

En del arter associerar inte däggdjur som föda och börjar matvägra för att plötsligt kasta sig hals över huvud när en groda, fisk eller ödla presenteras.

Dock så talar 12 redan etablerade djur av 14 på att något kanske inte stämmer till 100%. 

Mvh
Niklas

83
68
LennieN:
Hej, hade varit kanon om du skrivit vilken art det gäller, då kommer du få mer utförliga och bra svar på vad du bör göra. Oftast när det gäller matvägrande ormar så är dom kinkiga till att äta det vi ger dom, möss, råttor, då dom inte äter det i sin naturliga miljö när dom kläcks. En annan sak som kan spela in är att vissa ormar har ingen lust att äta, speciellt när dom precis kommit ur ägget. Dom har fått massor av näring i ägget och är inte hungriga. När det gäller GTP, så är det många som väntar minst 4 veckor innan man försöker mata första gången. Sen handlar det om vilken teknik man använder när man matar också. Storleken på bytet kan också spela roll, vissa kan bara äta ett muslår eller en svans, andra en hel pinkie. Du kan även testa att doppa musen i äggula eller dra den i skyn från konserverade syrsor eller gräshoppor, kan funka. Sen finns det ju helt enkelt dom som aldrig äter, då får man antingen ge upp eller tvångsmata dom tills dom äter själv, beror på hur dedikerad du är. En stor uppfödare tvångsmatade en gtp i ett år innan den åt själv... :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild