Ny på detta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
LinnL:
Hej! Jag har velat ha orm i stort sett hela livet, och har nu börjat känna att det kanske är dags, har suttit och läst på massor och suger åt mig som en svamp???? Är rätt inne på kungspyton, dels då jag har träffat på dem innan och tycker de är väldigt fina, och även har lite koll på dem redan, och jag har även läst att de är väldigt bra nybörjarormar. Men nu till det enda som egentligen får mig att tveka, jag är väldigt rädd att ormen ska lyckas ta sig ur terrariet på nå vis, en väns orm gjorde det vid ett tillfälle, och jag har en liten hund på 2kg, känns som att oavsett utkomst skulle det liksom inte kunna sluta bra???? Vad har ni att säga om detta, är det en dum rädsla och detta skulle absolut inte hända eller är rädslan befogad?????

Uppskattar även alla möjliga sorters nybörjartips ni vill komma med, har som sagt läst på en hel del men ändå!????

5384
4125
Tropfrog:
Jag har väldigt svårt att tro att en kungspyton skulle kunna svälja en 2 kilos hund. Det är typ väldigt mycket större än deras normala byten.

Skulle vara mer orolig för ormen i såna fall.

I vilket fall är det inte särskilt svårt att hålla KP instängd. De är liksom inte särskilt tunna och smidiga.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Genomtänkt terrarium om du bygger själv, eller köp ett för ändamålet avsedd terrarium. Om du fortfarande är osäker köp till ett lås och ha en fast rutin så går det nog bra.

2
0
LinnL:

Tropfrog skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att en kungspyton skulle kunna svälja en 2 kilos hund. Det är typ väldigt mycket större än deras normala byten.

Skulle vara mer orolig för ormen i såna fall.

I vilket fall är det inte särskilt svårt att hålla KP instängd. De är liksom inte särskilt tunna och smidiga.

Mvh
Magnus 

Nej jag är inte så rädd att han ska kunna äta upp honom, men kan ju gå illa ändå???? En vän som är biolog och har mycket erfarenhet av ormar konstaterade att en KP skulle inte kunna svälja honom men den kan definitivt ha ihjäl honom???? Men får se till att ha ett väldigt rymningssäkert terrarium????

5384
4125
Tropfrog:
Varför skulle en orm döda ett byte som den inte kan svälja?

Jag är ingen expert på ormar, men låter osannolikt.

I vilket fall är ormrymmningar mycket ovanliga. För nattsömnens skull, säkra upp så mycket att du känner dig trygg. Jag vet att de som håller stora giftormar ibland använder laminerat glas där ena skivan är härdad och den andra float.  Den kombinationen är både stark och håller djuren inne även efter spricka uppkommit.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Om du glömmer stänga och din orm tar sig ut bör du istället oroa dig för att det kan bli otroligt svårt att hitta ormen.
Har du otur tar den sig utomhus och fryser ihjäl. Eller så kan den ta sig in i något annat utrymme där du inte kan hitta den och att den kanske fastnar och svälter ihjäl. Bor du i lägenhet så kan det också få konsekvenser i form av oroliga grannar.
Det är sannolikt större risk att en annan hund dödar din hund än att din orm gör det.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:

Skaffa en rutin som funkar för dig så minskar risken för oförutsedda händelser markant. 

Jag personligen kör min rond när jag ska lägga mig och på morgonen när framförallt fiskarna ska matas. Då passar jag på att kolla de övriga djuren då majoriteten är nattaktiva och hittar på mest bus under tiden vi sover. (Vält en kruka, spillt vattenskålen etc etc). Jag går även en snabb rond efter jobb då belysningen fortfarande är tänd för att se om det behövs städas etc. Lättast under denna tid då djuren som regel sover/gömmer sig.

Mvh
Niklas

20
26
PappaRK:
När jag hade kungspyton för många år sedan och bodde hemma så rymde två ormar en gång. Detta hände troligtvis en kväll och mor min ringde på förmiddagen dagen efter för att jag skulle köra hem och hitta djuren. Mor hade två katter i lägenheten som hon var orolig för.

Dom är svåra att hitta! 
Den ena satt bakom elementet på väggen och den ändra tryckte högt upp bakom en bokhylla.

Mor tyckte att katterna betett sig lite konstigt under natten men inte reagerat mer på det.

På något sätt tror jag att en orm lyckats trycka upp en av glasskivorna till terrariet.

Efter händelsen satt jag lås (sånt metall med nyckel) på glasen och detta hände aldrig mer.

31
13
bunnylover22:

hej! min första orm va kungspyton o kunde inte vara mer glad att jag valde just denna orm, jag hade tur o fick en väldigt snäll o fin omplacerings orm o det kan nog vara bästa beslutet jag har gjort, jag hade läst om ormar o andra reptiler förut så jag skulle veta vad jag behövde göra o vad dom behövde vilket va ganska enkelt om man är verkligen intreserad i dom.

jag för nån månad sen skaffa en till som inte va lika trevlig men jag va beredd på det o hon har blivit bättre med tiden men det tog nog en månad för henne att lunga ner sig o sånt och jag tror inte hon kommer vara helt tam tills iaf 1 år o det är jag helt okej med för hon är ju ändå bara några månader gammal o sen tror jag inte hon har blivit handterad så mycket men jag skulle recommendera att du skaffar en handtam orm som första orm för då blir du inte lika rädd o sen kanske du lär dig mer till nästa gång du skaffar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild