Något äter rötterna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

56
9
Degus:
Jag har ett mellanstora bioaktivt terrarium. Där är det olika gråsuggor, olika hoppstjärtar, några ödlor, kanske någon snäcka, olika maskar och diverse annat smått som lever i jorden. 
Jag har ofantliga mängder geåsuggor och hoppstjärtar, men de har gott om mat.
Jag har levande växter i och jag slänger in blandade frön flera gånger i veckan. Allt gror, växer, äts, lever och dör. Det sköter sig själv i stort sett.
Nu har jag upptäckt att något äter rötterna på mina växter. Sätter jag in en hibiskusstickling med gott om rötter, så är de borta efter ett tag. 

Vad äter levande rötter?

Bottensubstratet består av diverse blandat material i olika grader av nedbrytning. Löv, mossa, bark, grenar, halm, kaninbajs och ja sånt där. 
Det har varit i gång i över ett år och är i balans, förutom överskottet av hoppstjärtar (såna vita som inte hoppar) och gråsuggor.

5392
4133
Tropfrog:
Det finns nog inte mycket som äter levande och friska rötter. Däremot mycket som kan ge sig på svaga rötter. Jag skulle tro att ditt substrat börjar bli gammalt, kompakt och anaerobt.

Mvh
Magnus 

143
241
Greven78:
Harkrankslarver och sorgmyggslarver ger sig på rötter. 

5392
4133
Tropfrog:
Hoppstjärtar och gråsuggor likaså.

Mvh
Magnus 

56
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Hoppstjärtar och gråsuggor likaså.

Mvh
Magnus 

Ajfan, gör hoppstjärtana och gråsuggorna det även när det finns gott om mat?

56
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Det finns nog inte mycket som äter levande och friska rötter. Däremot mycket som kan ge sig på svaga rötter. Jag skulle tro att ditt substrat börjar bli gammalt, kompakt och anaerobt.

Mvh
Magnus 

Nja det är inte så kompakt, bytte ut delar av det relativt nyligen och jag blandar i halmpellets, vilket är finhackad halm. Det gör det poröst och maskarna glider ju runt och blandar och luftar det. 

56
9
Degus:
Greven78 skrev:
Harkrankslarver och sorgmyggslarver ger sig på rötter. 

Inget av det har jag i terrariet. Inte ens sorgmygg faktiskt, trots att det borde vara toppenmiljö för dem

5392
4133
Tropfrog:
Degus skrev:

Nja det är inte så kompakt, bytte ut delar av det relativt nyligen och jag blandar i halmpellets, vilket är finhackad halm. Det gör det poröst och maskarna glider ju runt och blandar och luftar det. 

Utmärkt! Focus bör ligga på vad som gör rötterna svaga och attraktiva för nerbrytarna snarare än exakt vilket djur som knaprar.

Maskar är fantastiskt effektiva och skapar en väldigt näringsrik kompost. De flesta frön behöver näringsfattig topp jord för att gro bra. Om maskarna är för många och effektiva kan denna toppjord vara för tunn, obefintlig eller bara för näringsrik.

Dvs, ditt system är för effektivt ur nedbrytningssynpunkt, vilket drabbar grobarheten på fröna.

Jag skulle manuellt minskat antalet maskar, och ökat rejält med något mer näringsfattigt strö, såsom bark och löv.

Mvh
Magnus 

56
9
Degus:
Tropfrog skrev:

Utmärkt! Focus bör ligga på vad som gör rötterna svaga och attraktiva för nerbrytarna snarare än exakt vilket djur som knaprar.

Maskar är fantastiskt effektiva och skapar en väldigt näringsrik kompost. De flesta frön behöver näringsfattig topp jord för att gro bra. Om maskarna är för många och effektiva kan denna toppjord vara för tunn, obefintlig eller bara för näringsrik.

Dvs, ditt system är för effektivt ur nedbrytningssynpunkt, vilket drabbar grobarheten på fröna.

Jag skulle manuellt minskat antalet maskar, och ökat rejält med något mer näringsfattigt strö, såsom bark och löv.

Mvh
Magnus 

Jag har tänkt på att det nog är för näringsrikt. Allting bryts ner superfort, manbkan nästan se från dag till dag att det som ligger mot rutan nedan i underlaget, försvinner.
Jag tömmer ut maskar, gråsugggor minst varannan vecka. Problemet för mig är att jag inte vill lägga ut maskarna när det är för kallt(komposten ute är nästan frusen). Gråsuggorna är jag inte lika rädd om, de är bara alldeles för många ändå. 

Jag ska ta tag i sed nästa gång jag är ute i skogen och det inte är frost. Då samlar jag mossa, vittrat trä, löv, barr och sånt, så får jag fylla upp rejält.
Skulle behöva ett djur som äter gråsuggor och maskar i mängd, men som inte behöver något utrymme ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild