Tips på art till 40x40x160 paludarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
18
Soby:
Jag söker efter idéer på någon art som kan flytta in i min regnskog på 40x40x160 (bredd x djup x höjd), ursprungligen ett IKEA detolf skåp. Botten består av en akvariedel med ett gäng mindre fiskar och räkor.

Alla idéer och tankar är av intresse!

5468
4190
Tropfrog:
Enligt L80 trädlevande ödla upp till 20 cm lång. Kollade din profil och du verkar ha koll på daggeckos och jungfrugeckos.

Sen ser det ut som att 40x40 inte är den tillgängliga ytan iom bakgrunden. Så kanske bäst att hålla sig till ödlor mindre än 15 cm. Många daggeckos funkar liksom jungfru.

Lygodactylus wiliamssi kanske funkar också?

Vill du ha trädlevande orm så är längden max 75 cm. Det tycker jag känns snålt och skulle nog inte vilja ha orm i sånt.

Kanske det vore kul med bönsyrsa också?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3147
1757
EmanuelKarl:
sofiebygden skrev:
Jag söker efter idéer på någon art som kan flytta in i min regnskog på 40x40x160 (bredd x djup x höjd), ursprungligen ett IKEA detolf skåp. Botten består av en akvariedel med ett gäng mindre fiskar och räkor.

Alla idéer och tankar är av intresse!

Är det en ödla uppe i högra hörnet?

21
18
Soby:
EmanuelKarl skrev:

Är det en ödla uppe i högra hörnet?

Det var observant av dig! Mina vitläppade anolis bodde ett tag i det men har flyttat till annat nu!

21
18
Soby:
Tropfrog skrev:
Enligt L80 trädlevande ödla upp till 20 cm lång. Kollade din profil och du verkar ha koll på daggeckos och jungfrugeckos.

Sen ser det ut som att 40x40 inte är den tillgängliga ytan iom bakgrunden. Så kanske bäst att hålla sig till ödlor mindre än 15 cm. Många daggeckos funkar liksom jungfru.

Lygodactylus wiliamssi kanske funkar också?

Vill du ha trädlevande orm så är längden max 75 cm. Det tycker jag känns snålt och skulle nog inte vilja ha orm i sånt.

Kanske det vore kul med bönsyrsa också?

Mvh
Magnus 

Tack för ditt svar!
Jag har funderat på daggecko och det lutar nog åt det hållet, eller möjligtvis mindre anolis. Bakgrunden är tunn så den tar inte med än 2-3 cm av djupet så det är nog ingen större fara. Dock väljer jag hellre någon mindre ödla så det finns gott om utrymme.

Medlem i GHF
3147
1757
EmanuelKarl:
Jag hade nog satt in en grupp Epipedobates anthonyi om terrariet är tillräckligt tätt och du kan fixa lite döda löv ovanpå bottenlagret. Även andra pilgiftsgrodor hade kunnat fungera men 40*40 känns som lite väl lite bottenyta åt de största marklevande sorterna (Dendrobates och Phyllobates).

5468
4190
Tropfrog:
Nu ser jag inte så bra på den lilla skärmen jag använder. Men du nämner att botten är akvarium. Är det hela botten eller en del?

Mvh
Magnus 

21
18
Soby:

Tropfrog skrev:
Nu ser jag inte så bra på den lilla skärmen jag använder. Men du nämner att botten är akvarium. Är det hela botten eller en del?

Mvh
Magnus 

Botten är till största del akvarium, borsett från kanterna som är ganska smala. Det finns mindre horisontella plan på olika platser i terrariet där växterna har sina krukor inbygga i bakgrunden. Det får bli något trädlevande som bosätter sig här :)

21
18
Soby:
EmanuelKarl skrev:
Jag hade nog satt in en grupp Epipedobates anthonyi om terrariet är tillräckligt tätt och du kan fixa lite döda löv ovanpå bottenlagret. Även andra pilgiftsgrodor hade kunnat fungera men 40*40 känns som lite väl lite bottenyta åt de största marklevande sorterna (Dendrobates och Phyllobates).

Gjorde en snabbgoogling och de var superfina! Jag har inte haft grodor förr men det kanske är något att prova på. Jag antar dock att de behöver lite större markyta? Som det är idag är bottendelen till största del akvarie, men det går ju att ändra om det skulle behövas, men jag antar att de ändå vill ha en vattendel? Kan de klättra högre upp i terrariet? Jag vill gärna ha något som utnyttjar höjden :) 

Medlem i GHF
3147
1757
EmanuelKarl:
sofiebygden skrev:

Gjorde en snabbgoogling och de var superfina! Jag har inte haft grodor förr men det kanske är något att prova på. Jag antar dock att de behöver lite större markyta? Som det är idag är bottendelen till största del akvarie, men det går ju att ändra om det skulle behövas, men jag antar att de ändå vill ha en vattendel? Kan de klättra högre upp i terrariet? Jag vill gärna ha något som utnyttjar höjden :) 

Vattendelar är väldigt onödiga till de flesta pilgiftsgrodor. De tar egentligen bara upp värdefull markyta och lägger till risker, såsom risk för att substratet ska bli blött och surt (vilket kan orsaka bakteriehärder och ge grodorna infektioner), och mer jobb. 

Epipedobates är möjligtvis ett litet undantag som ibland kan uppskatta en vattendel mer än andra arter så länge den inte tar upp alltför stor plats från dem. Om jag behövde fixa en vattendel i ett av mina terrarium till en av mina grodarter skulle jag ge den till dem. De är simmkunniga och förökar sig gärna i vattendelen (till skillnad från många andra arter som använder bromelior och har kannibalistiska yngel). En väldigt trevlig art som är bland de tåligaste pilgiftsgrodorna och väldigt lätt att föröka. De spelar också högt som sjutton hela dagarna, vilket jag tycker är trevligt (även om deras ljudvolym är lite i högsta laget; nästan alla andra arter är åtminstone snäppet tystare och spelar lite mer sällan).

Epipedobates klättrar en del; du kommer nog kunna hitta dem på alla olika höjder i terrariet till och från, men de flesta Ranitomeya-arterna är däremot ganska strikt trädlevande och skulle kanske passa bättre. De kan dock vara lite känsligare ibland. Ranitomeya amazonica och variabilis tillhör de tåligare arterna i släktet och de kan även hållas i grupp (till skillnad från t.ex. Ranitomeya imitator och vissa andra arter som fungerar bäst i par). De skulle också kunna vara bra nybörjararter också så länge du har flugkulturerna och allt igång i god tid och ser till att det är rymningssäkert (det är små grodor!). Dessa bryr sig inte om markytan och är enligt min erfarenhet simkunniga. 

Jag set inte riktigt hur stor del av bottenytan som är vattendel, jag tycker det ser ut som typ 1/4-ish men perspektivet ser lite skumt ut. Om den är såpass liten skulle jag kunnat överväga att behålla den. Å andra sidan brukar jag inte tycka att vattendelar tillför såvärst mycket (åtminstone inte såhär små) så jag kan glatt leva utan dem. Jag dras mer till grenverk och växtlighet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild