ormrädd familj

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

74
27
09an:
Hej alla här på forumet!

Jag undrar helt enkelt om någon har behövt övertala familjemedlemmar att skaffa orm. Läget är som så att samtliga familjemedlemmar här hemma är ormrädda och jag är mycket sugen på att skaffa orm (majsorm). Så om någon har något bra arguent eller så så är jag tacksam för svar. Jag undrar också om det är lämpligt med en orm som husdjur om man är psykiskt sjuk (depresion), inte allvarligt men kan bli väldigt trött och då kan det bli kämpigt att ta hand om ett djur. Vad tycker ni som läser detta?
Var så rakt på sak ni kan, ja eller nej:)

Glad för svar och tack på förhand

5384
4125
Tropfrog:
Det finns många som vittnar om att det är bra för mental hälsa att ta hand om djur och växter. Om det ger dig mening så kommer inte husdjur att lida av att du mår dåligt emellanåt. De kommer att tvinga dig upp och göra vad som behövs även när allt känns som mörkast och det kommer att göra dig gott även om det kanske inte känns så innan.

Om du eller din familj märker att det inte funkar är det dock viktigt att lägga ner och flytta djuren till ett hem som kan ge ordentlig omsorg.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:
Jag instämmer med föregående talare. Det stora hindret här är inte att du inte skulle ta hand om ormen, utan att antingen övertala eller åtminstone få en acceptans från övriga i familjen, för ormen. 

Mitt förslag är att ta kontakt med någon i din närhet som har en orm, antingen här eller via andra sociala medier. Förklara situationen och fråga om du och din familj kan komma på besök. Det behöver inte klämmas eller kännas, utan ta det i lugnn och ro. Sitt ner och diskutera och prata med den eller de ni besöker, gärna med hela deras familj kanske. Kanske har de gått igenom samma sak.

Att tvinga fram en förändring är aldrig bra, men att locka fram en nyfikenhet som kanske leder till en acceptans att detta är något du känner starkt för tror jag personligen är vägen att gå. Det är i slutändan inte en fråga att dina föräldrar plötsligt inte längre ha en fobi för ormar, utan mer en fråga om hur dina föräldrar kan lära sig att hantera sin fobi för ormar på ett bättre sätt.

Lycka till!

Mvh
Niklas

17
8
Emma81:

Ett argument kan vara att det faktiskt kan hjälpa din familjs rädsla att ha en orm i huset. Jag har exempelvis varit livrädd för spindlar i hela mitt liv. Så jag skaffade fågelspindel. Nu älskar jag spindlar och har flera. Det enda jag ångrar är att jag väntade i 41 år innan jag skaffade. 

Det är jätte viktigt att du tar ditt ansvar gentemot familjen också. Skräm aldrig dom med ormen även om det kan vara lite frestande att skämta om att ormen rymt eller liknande haha. 

Jag mår själv väldigt dåligt i perioder och jag har flera djur. Det är de som håller mig uppe i de stunderna. Skulle dagen komma då jag verkligen känner att deras skötsel riskerar att falera på grund av mig omplacerar jag allihop direkt. Det måste man. Den enda som kan veta om du fixar att ta hand om djuret är du. 

Lycka till!

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Det viktigaste när du ska försöka övertala någon är att du inte ska tjata och tjata, för det kommer aldrig fungera. Det är mycket bättre att visa vilket stort intresse för ormar du faktiskt har fått, förklara (på ett tydligt och pedagogiskt sätt) att de är ofarliga och missförstådda djur, lära dig om skötseln och förklara att skötseln inte är orimlig att klara av. Ett annat argument för att du ska få skaffa ett djur är att det, som andra redan nämnt, kan ge dig rutin och någon att bry dig om när du känner dig nere. Jag vet att det fungerar för många.

Här är en väldigt bra video om ämnet:
youtu.be/ylj8vd3EKWE

Jag fick inte skaffa någon orm eftersom mamma inte ville ha döda möss i frysen. Istället blev det en ödla, därefter en jädra massa bönsyrsor och spindlar och nu till slut har jag landat i pilgiftsgrodträsket. Jag är ganska tacksam över att jag inte fick ha orm eftersom jag i efterhand tror ödlor och grodor passar mig bättre. Det kanske är likadant för dig också. Samtidigt är det väldigt viktigt att du verkligen är intresserad av djuret du skaffar och inte bara köper en "halvtråkig ödla" som andrahandsval, så om du inte känner ett stort intresse för t.ex. ödlor också kanske det är en dålig idé.

10
4
Nathalie23:
Håller med det som står ovan. Men när jag ville skaffa tamråttor var det framförallt mamma som var väldigt tveksam till det. Idag älskar hela familjen dom.

Istället för att tjata på dom visade jag videor på tamråttor, läste upp skötsel, visade olika burar, gjorde allt för att visa mitt intresse för de. Jag försökte även nämna dessa saker vid "bättre tillfällen", om någon i familjen varit stressad exempelvis har jag låtit bli och väntat. Jag pratade om det ganska ofta men vid lite olika tillfällen. Sen är det alltid svårare med djur som har fått ett oförtjänt rykte (spindlar, råttor, ormar osv), men av alla djur jag har ägt har de mest "ovanliga djuren/ dåligt rykte djuren" varit mina favoritdjur att äga. 

Mental hälsa är ju olika för alla, men om det skulle vara så att det inte går måste man vara inställd på att omplacera djuret. Men för egen del har alla mina djur hjälpt min hälsa jättemycket, har alltid något att se fram emot när jag kommer hem till exempel. 

Lycka till!

74
27
09an:
tack till alla svar!
Jag har nu pratat med min familj och vi har kommit fram till att en bra början skulle vara att träffa en orm, helst en majsorm då det är den sort som jag är intresserad av, på riktigt. Om det är någon som vet om någon bra djur affär eller liknande som har ormar som man skulle kunna få träffa så svara jätte gärna. Jag bor i närheten av Vara och skara i västara götaland. Annars så funkar det om någon säljer sin majsorm och att man får komma och hälsa. 
Jag ska kolla lite på blocket och köp&sälj här på sidan också:)
Tack på förhand
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild