Tillstånd resa med reptil i EU

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Sleep:
Hej

Jag behöver resa till Tyskland och kommer befinna mig där ca. 1-2 månader. Undrar ifall det behövs uppfödarbevis eller tillstånd för att resa med sällskapsdjur som ödlor över gränserna för respektive land. Jag lyckades inte hitta någon information om det på nätet. Snabb svar uppskattas. 

Jag har en ögonfransgecko och saknar uppfödarbevis. 

/Sleep

5468
4190
Tropfrog:
Reglerna inom EU är harmoniserade. Samma regler gäller i Tyskland som i Sverige. Själva gränspassagen är inga problem.

Mvh
Magnus 

7
0
Sleep:
Vilket betyder att jag inte behöver något sorts intyg överhuvudtaget? 

5468
4190
Tropfrog:
Sleep skrev:
Vilket betyder att jag inte behöver något sorts intyg överhuvudtaget? 

Nja, det gör det ju inte. Det betyder att det är samma regler i Tyskland som i Sverige. Om det behövs intyg i Sverige, som tex uppfödarbevis så krävs detta också i Tyskland.

Men det finns inget tullväsen som har i uppdrag att kontrollera att papperna är i ordning. Så vad gäller själva resan, som ju var din fråga så är det ingen skillnad mellan att resa till Tyskland eller till Örebro.

Mvh
Magnus 

7
0
Sleep:
Vad kan i värsta fall hända utan uppfödarvevis? Böter? 

5468
4190
Tropfrog:
Om jag förstår saken rätt:

Ögonfransgecko är B listad.
B listade arter utan uppfödarvevis är förbjudna att sälja men inte att inneha.
Försäljning av B listade djur utan uppfödarvevis är ett artskyddsbrott med straffskala från böter upp till fängelse max två år.
Det är alltid domstol som bedömer hur allvarligt ett brott är och därmed avgör straff.

Men jag är ingen expert inom området. Du kan kontakta jordbruksverket för förtydligande.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Kolla upp vilka lokala regler som gäller i den delstat som du ska vara i. Reglerna om vilka tillstånd som krävs kan variera, så i stället för att fråga här så kontakta myndigheterna dit du ska.

Vad gälle eventuellt artskydd eller CITES så hittar jag inget som tyder på att Ögonfransgeckon är listad.

Artskyddsförordningen (den som styr i EU)
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/artskyddsforordning-2007845_sfs-2007-845

CITES (resten av värden och i andrahand efter artskyddsförordningen)
checklist.cites.org//en/search/output_layout=alphabetical&level_of_listing=0&show_synonyms=1&show_author=1&show_english=1&show_spanish=1&show_french=1&scientific_name=&page=1&per_page=20

Hoppas det är til hjälp

Medlem i SHF
21
12
Adamanteus75:
Sleep skrev:
Vad kan i värsta fall hända utan uppfödarvevis? Böter? 

De beslagtar djuren?

5468
4190
Tropfrog:
Jo, det stämmer. Ögonfransgecko är inte listad. I vilket fall spelar det ingen roll för själva resan.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild