Behöver lite hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Nathalieehrengrip:
Hej. Har haft ödlor ett tag nu men jag eftersom att min ödla nu gått bort vill jag skaffa en ny. Har ett terrarium på 90x50x50 vad skulle jag kunna ha för ödlor här? Annat än leopardgecko och afrikansk tjovksvansgecko. Gärna en dagaktiv ödla

79
83
c0rr1z:
Jungfrugeckos eller kanske några Bruna Anolisar :)

5468
4190
Tropfrog:
Dagaktiva små ödlor hittar du inom släktet Phelsumas.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1065
1217
NellyNiklas:

Jag gör antagandet att 90x50x50 är LDH?

OM så är fallet, så hade jag rekommenderat något annat än Phelsuma. Därmed är det inte sagt att det inte skulle gå, men 50cm på höjden räcker inte för en primärt trädlevande ödla. 

Några förslag från min sida:

* Skinkar. Finns både stora och små. Du kan möjligen ha flertalet av de mindre arterna som en liten grupp hela livet i det terrariet, alternativt någon av de större skinkarterna en period innan du behöver byta ut terrariet mot ett större.

* "Egentliga ödlor"/Lacerta 
Familjen Lacerta (Skogsödla/Sandödla/Pärlöfla mfl). är väldigt aktiva, dagaktiva ödlor man inte ser allt gör ofta. 

* Skäggagam, dvärgskäggagam mfl. Otroligt populära ödlor. Som ungdjur kan du ha dem i ditt terrarium en tid innan det blir dags att uppgradera terrariestorleken. 

Sitt en kväll på Google och bläddra bland ödlor. Sikta högt och lågt tills du hittra en ödla som du faller tycke för. Därefter är det bara att börja studera arten i detalj.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild