Terrarium till vuxen trynsnok hane på 40 cm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Bellar:

Hej! Jag har precis adopterat en trynsnok hane då en nära väns familjemedlem tyvärr har gått bort.
Jag har tidigare haft flera kp och även red-tails. Men detta är min första trynsnok. Då jag hastigt har behövt ta in denna orm så har jag slängt in honom i ett 45x45x30 exoterra med ca 1dm substrat så han kan gräva lite. Han har såklart basking spot och två grottor tillsammans med lite annat roligt för att han ska känna sig säker och gömd ;)

Min fråga är väl egentligen om detta terrirum är av ok storlek mm? Han ska vara fullvuxen, osäker på exakt ålder men han är runt 40 cm lång. Han har tidigare bott i ett racksystem.

5384
4125
Tropfrog:
Om han är under 40 cm är minsta mått 0,04 kvm. Om han är över är det 0,06 som gäller. I dagsläget har du 0,2 kvm. Så enligt lag är du safe. 

Sen kan man ju undra över dedär minimimåtten. Känns trångt ändå. Större är alltid bättre.

Mvh
Magnus 

210
109
Norrby89:
Bellar skrev:
Hej! Jag har precis adopterat en trynsnok hane då en nära väns familjemedlem tyvärr har gått bort.
Jag har tidigare haft flera kp och även red-tails. Men detta är min första trynsnok. Då jag hastigt har behövt ta in denna orm så har jag slängt in honom i ett 45x45x30 exoterra med ca 1dm substrat så han kan gräva lite. Han har såklart basking spot och två grottor tillsammans med lite annat roligt för att han ska känna sig säker och gömd ;)

Min fråga är väl egentligen om detta terrirum är av ok storlek mm? Han ska vara fullvuxen, osäker på exakt ålder men han är runt 40 cm lång. Han har tidigare bott i ett racksystem.

Kolla efter L80 här på terrariedjur djur så får du ditt svar =) 

Sen brukar man ha som råkt mått att terrariet ska minst va lika brett som ormen är lång. Kombinera det med l80 så har du ett räbra minimum mått på terrariet =) 

Sen skadar det aldrig att ha större under förutsättning att det är vettigt klimat i hela terrariet =) 

3
0
Bellar:
Detta var egentligen bara menat att vara en provisorisk lösning, då familjen hade tänkt avliva ormen om ingen snabbt kunde ta honom. Jag har även ett 120x60x60 terrarium som jag tidigare har använt för en kp men tänkte att det eventuellt kunde ha blivit för stort då han har historik av matvägran i större terrarium men började äta bra när dom satte honom i mindre låd/racksystem. Har än sålänge bara haft honom i två dagar så har inte provat matning ännu. Hans nuvarande terrarium är större och betydligt högre än lådan han tidigare bodde i, men är själv inget riktigt fan av lådorna.

3
0
Bellar:
Skulle också vela rätta mig själv då terrariet visade sig vara 60x45x45 cm, såg bara väldigt litet ut jämfört med dom jag använder för mina ormar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild