Leopardgecko, knölar i armhåla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
DarkRep:

Jag har en leopardgecko, hona, som omplacerades till mig då förra ägaren inte kunde/ville ha kvar henne längre. När hon kom till mig så gick hon i ett terrarium på endast sand, utan växter, med en vattenskål och en grotta. Jag uppdaterade hennes terrarium med mycket nytt och hon trivs riktigt bra där i. Jag har nu haft henne i nästan 4 år.

Till saken: För snart ett år sedan så började en liten knöl i vardera "armhåla" bildas. Under våren så växte dom till sig och jag kontaktade då veterinär. Jag fick rådet att sluta pudra hennes mat med kalk och att jag skulle hålla koll på ifall dom blev ännu större eller om hon skulle börja se påverkad ut av dom.

Dom har inte blivit större sen dess och hon kan röra sig obehindrat men jag är ändå orolig. Finns det någon här som har erfarenhet av detta eller som kan komma med några bra tips?

32
29
LeafGecks:
Leopard geckos har säckar med extra kalcium under armhålorna. Största anledningen om du har en hona är för att dom lägger ägg och behöver ha den extra kalcium för att bilda äggskalen, om dom inte har det extra kalciumet så kan det påverka deras själva skelett och hur dom växer. 

Om din Leo är tjock så kan det även vara extra fett i dom. 

Jag tror att veterinären ville att du skulle sluta pudra maten så att hon får en chans att göra sig av med det eller eventuellt hålla dom på en sund nivå iallfall. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild