Att svartlista och hänga ut folk är ju inte okej.
Vad gäller bilder, så är det alltid svårt att veta bakgrunden och om djuret faktiskt missköts. Är det alltid självklart hur ett djur mår beroende på hur det ser ut på en bild? Missköter ägaren sitt djur för att djuret är sjukt?
Mycket kan vara svårtolkat, vilket gör det extremt svårt att veta, och därför tycker inte jag man kan göra annat än att försöka hjälpa användaren ifall det är några eventuella misstag som görs av okunskap. Är det däremot så att man har misstankar om att ett djur missköts trots att ägaren vet bättre, så tycker jag att man bör göra en anmälan. (Att folk blir avstängda ifrån terrariedjur.se gör ingen direkt skillnad, eftersom det är lätt att komma tillbaka under annat namn. Detta försvårar även att veta vilka säljare/köpare som är seriösa och inte.)
Det är även så att många tar illa upp när de får höra av andra att de tycker att djuren inte sköts på rätt sätt. Det gäller att tydligt informera att man vill hjälpa till och inte säger det för att vara elak.
Vad gäller försäljning, så finns det alltid oseriösa säljare och köpare. Vi försöker inte lägga oss i själva köp och transaktionen speciellt mycket, eftersom det sker privat. Det vi däremot lägger oss i är själva annonseringen och försöker se till så att de lagar som finns faktiskt följs och att inga regler bryts. Det har bland annat hänt att folk annonserat om ormar, men inte nämnt att de är giftiga eller skrivit krav på att köparen ska ha erfarenhet och uppnåt en viss ålder. Vi har då tagit bort dessa annonser, och sagt till annonsören. (Mycket tack till de som sagt till om detta, då jag själv inte har någon större kunskap inom giftormar)
Att köpa djur, som sedan dör inom 6 månader behöver ju inte betyda att säljaren har dåliga djur. Misstag kan man göra gott om själv och vissa arter är väldigt känsliga till miljöombyten.
Märker man dock att en säljare verkar ha väldigt dålig kvalité på sina djur, så får man tipsa de man känner. Att aktivt hänga ut folk är dock som sagt inte okej.
Jag har länge funderat på någon lösning för att lyfta fram bra säljare/köpare (Istället för en smutskastningstråd för dåliga) men vet inte hur bra det skulle fungera. Mycket utav ansvaret har man själv och jag brukar försöka fråga runt lite bland annat folk om dom har några erfarenheter av säljaren och vad för tecken man bör kolla efter hos just den arten jag planerat på att köpa.
Jag tycker inte om censur, men i vissa fall krävs det.
Saker som jag tycker är mer konkreta på att man gör fel, är t.ex. att sälja viltfångat, gravt felaktig information vid försäljning eller att sälja ett djur som man uppenbart vet är sjukt utan att berätta detta.
Att låta majoriteten bestämma vilka som ska få stanna eller inte tycker jag inte heller är så bra. Då blir det lätt mobb-mentalitet och diskriminering mot minoriteter på sidan och folk som kanske egentligen inte förtjänar det skulle stängas av.
Chatten är extra svår att moderera. Jag har fått hjälp av många hitills genom att de varnat mig genom pm, men det kommer självklart inte hålla i längden. Även om min tid är begränsad, så har jag många nya funktioner på gång, och vi vill fixa så att det kan vara flera personer som aktivt kan hjälpa till att hålla iordning och moderera i chatt och forum. Funktioner för att anmäla bilder och chattinlägg kommer också att komma för att underlätta för moderatorerna.