Norops Sagrei (Brun Anolis) - UV-ljus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

79
83
c0rr1z:

Hej!

Har läst skötselrådet samt googlat runt men finner olika svar king detta.
Några utländska sidor säger att Anolisar ej behöver UV ljus. De flesta svenska sidor säger tvärt om, men har inte hittat några specifikationer. Inte den enklaste rasen att finna info kring hehe.

Någon här som skulle vilja ge lite input?
Håller på att preppa inför att min kommer hit om ett par veckor, men det blir första ödlan.

Skulle t.ex en "Arcadia D3 Compact - E27 - 7% UVB - 23 W" vara tillräcklig + en värmeplats?
(www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18598/arcadia-d3-compact-e27-7-uvb-23-w)

Eller kanske en "Solar Raptor HID-lampa 70 W UVB - Flood Beam" som också verkar vara kombinerad värmelampa?
(www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.15942/solar-raptor-hid-lampa-70-w-uvb-flood-beam)

Tack på förhand ! :)

72
23
shpongel:
klart de ska ha uv-ljus! arcadias t5 rör 7% är bra. kan kopplas ihop m arcadias led-ljus. ang hid ,superbra för ändamålet btw, beror det på hur den placeras och avstånd osv, men du kommer långt m 30 el 50w. 

79
83
c0rr1z:
shpongel skrev:
klart de ska ha uv-ljus! arcadias t5 rör 7% är bra. kan kopplas ihop m arcadias led-ljus. ang hid ,superbra för ändamålet btw, beror det på hur den placeras och avstånd osv, men du kommer långt m 30 el 50w. 

Tack för ditt svar!! Ja jag blev otroligt förvirrad när jag läste på ett par engelska sidor haha.

Okej då vet jag. ang HID;en; hur vet man vad som är ett bra avstånd? :)

72
23
shpongel:
www.terrariedjur.se/info/light

72
23
shpongel:
ang avståndet är det beroende på hur terrariet är byggt & inrett å hur varmt ditt djur vill ha det.
jag har en 50w hid i stor lamphållare på ett nättak. mina standingi daggeckos sitter (?!) slimmade på nätet under lampan när den går igång på morronen. senare på dan solar de under hid'en i intervaller ca 15cm snett under den i ca 35°c. 

79
83
c0rr1z:
shpongel skrev:
ang avståndet är det beroende på hur terrariet är byggt & inrett å hur varmt ditt djur vill ha det.
jag har en 50w hid i stor lamphållare på ett nättak. mina standingi daggeckos sitter (?!) slimmade på nätet under lampan när den går igång på morronen. senare på dan solar de under hid'en i intervaller ca 15cm snett under den i ca 35°c. 

Tusen tack! :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild