Tropfrog skrev: Nu var det mycket länge sedan jag körde ytterfilter själva, så jag vet egentligen inte vad som finns på marknaden idag. Med min erfarenhet så är Eheim bäst, JBL bra och prisvärda samt fluval billigt skit. Men som sagt, mycket kan ha ändrats.
Jag tänkte efter lite till och kom fram till att sump kanske inte är något för dig. De flesta lösningar placeras under vattnet som skall filtreras och kräver att ingående vatten kommer från ytan. Du får ett väldigt effektivt biologiskt filter. Men eftersom skiten oftast sjunker till botten så kommer du ändå behöva städa bort all skit därifrån. Det går förstås att placera en pumpmatad sump ovanför terrariet. Nackdelarna är väl att det är svårt att bygga snyggt samt att sliten slås i bitar av pumpen innan den når filtret. Det bästa är alltid om vattnet når filtret innan det når pumpen.
Nej, jag tror på ytterfilterl eller täta vattenbyten i ditt fall. Eftersom du planerar större i framtiden så anser jag att det bästa är att planera in en rejäl filterkammare i terrariet för nybygget och då blir ytterfilter överflödigt.
Här finns en gammal beskrivning på hur man bygger filterkammare som är minst lika aktuell idag som när den skrevs:
www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtmlNär jag läser dina önskemål så verkar detta vara en bra lösning för dig. Billigt, effektivt, ger bra flöde och inbegriper lite kul DIY.
Mvh
Magnus
Tack för att du tagit dig tid att funderinga, det uppskattas verkligen!
Detta med filterkammare låter ju klart intressant inför ett nybygge. Om jag tolkat länken rätt så går det i princip ut på att man avdelar en bit av vattendelen med hjälp av filtermattan, som hålls på plats "av sig själv". Sedan placeras pumpen i utrymmet bakom, så att vatten sugs in genom hela mattan, för att sedan blåsas ut genom en slang som leds genom ett hål i filtret. Har jag fattat det rätt då?
Och du tror alltså att detta skulle funka även med grundare vatten än i ett akvarium? Kan man i så fall täcka den lilla "avdelningen" med något, så att paddorna inte hoppar i där pumpen sitter?
Funderar även på hur man bäst avdelar för vattendelen så att inte fukten vandrar över till resten av terrariet? Dessa paddor är ökenlevande, så de vill ha lite annorlunda miljö än t ex pilgiftsgrodor. De mår inte bra av en miljö som är fuktig rakt igenom, utan vill ha det ganska torrt och riktigt varmt i ena änden och sedan badmöjligheter och lite svalare i den andra. Men det kanske funkar i ett ganska långt terrarium? På sikt ska de få ett som är åtminstone 160 cm, eftersom de blir riktigt stora som fullvuxna.
För deras nuvarande hem låter det ju klokt med ett ytterfilter och nedgrävd balja. Jag hittade en länk där någon gjort en liknande lösning för sin oxgroda:
www.frogforum.net/showthread.php/9936-Water-filterVisst är det en sådan typ av filter som du menar?