NellyNiklas skrev: Några frågor:
1. Vilket fabrikat har du på terrariet? ReptiZoo? ExoTerra? Annat? Hemmabyggt? Har du nättak på terrariet? Att tänka på om terrariet har nättak och UV belysningen (HID, lysrör eller kompaktlysrör) placeras ovanpå nätet, är att nätet kommer filtrera strålningen med en procentenhet. UV indexet som refererades till i tidigare kommentar om "Fergison Zonen" gäller fortfarande för djuret, men avstånden för UVB nivåerna ändras. Det finns detaljerad data på de olika lysrörens strålning i förhållande till avstånd och filtrering.
Om du har nättak, vänligen ta en närbild på det med en intilliggande linjal.
2. Jag är själv en förespråkare av att använda sig utav en kombination av olika ljuskällor tillsammans. UV lysrör, vanlig glödlampa/spotlight, LED mfl som individuellt gör sin uppgift men som tillsammans bildar en komplett ljussättning.
Vilka lampor har du idag till terrariet? vänligen rada upp dem.
3. En HID-lampa (MV, Metal-Halid, eller annat) ska absolut inte vara den primära UVB källan. De är mer lämpade som ett komplement till en befintlig solplats för ytterligare IVB tillskott om tex lysröret inte räcker till.
4. Om du använder dig av lysrör så bör längden motsvara 1/2 - 3/4 av terrariets längd, precis som ovan talare nämnde. Så ett 90cm lysrör skulle vara lagom.
Tack för svar!
Jag har själv efter amerikanska vinklar som nämns och logiskt tänkande kommit fram till att ett rör borde vara smartare och det framhäver du ju även här med.
HID:n har en höjd från botten med cirka 40 cm har jag för mig.
Jag tänker ett UVB rör från arcadia, sedan så tror jag att "röret" där inne bara är för allmän belysning i någon form av LED.
Vad mer kan tänkas förbättras i ljus/värme väg?
Terrariumet för övrigt vet jag inte specifikt märke på men det är i glas med måttet 150 i längd.